UMBLARE
UMBLĂ
CU DUMNEZEU!
„Noe
umbla cu Dumnezeu.” (Geneza 6:9)
„Enoh
a umblat cu Dumnezeu; apoi nu s-a mai văzut, pentru că l-a luat
Dumnezeu.” (Geneza 5:24)
„Noe
umbla cu Dumnezeu.” (Geneza 6:9)
„Am
necurmat pe Domnul înaintea ochilor mei” (David,
Psalm 16:8)
„...
și el (Avraam) a fost numit „prietenul lui Dumnezeu.” (Iacov
2:23)
„Cel
ce M-a trimis este cu Mine; Tatăl nu M-a lăsat singur, pentru că
totdeauna fac ce-I este plăcut.” (Ioan 8:29)
E
bine că nu mai ești ateu, dar ... de ce să fii doar un om religios
‒
unul care se mulțumește doar cu mersul duminica la biserică, cu
câțiva lei dați la colectă și cu numele de pocăit ‒
când ai putea să-L cunoști mai mult pe Dumnezeu (cugetând zi și
noapte la Legea Lui și citind cărțile oamenilor lui Dumnezeu, de
exemplu)? Și de ce doar să-L cunoști mai mult (cu mintea), și să
nu umbli cu Dumnezeu clipă de clipă? De ce să aștepți până
când vei umbla în cer cu Dumnezeu, când ai putea să umbli cu El
încă de pe acum, pe Pământ? De ce să așteptăm până în cer
ca să fim totdeauna cu Domnul1,
când am putea încă de pe acum să fim totdeauna conștienți de
prezența Lui? De ce să așteptăm să locuim în cer cu Domnul,
când El ne-a promis că vine să locuiască pe Pământ împreună2
cu noi?
Așa ar putea fi descrisă viața lui Enoh, a lui Noe, a lui David, a lui Avraam și a multor altor oameni ai lui Dumnezeu: „Ei au umblat cu Dumnezeu”. Așa a fost viața Domnului Isus Hristos, ca o pildă pentru noi.
În
timp ce mulți oameni religioși au căutat doar să-și facă cât
de cât datoria de creștini și de membri ai vreunei biserici, cei
ca Enoh, Noe, David și Avraam au disprețuit sistemul lumii
acesteia, n au iubit lucrurile lumii, nici filozofia lumii, nici
plăcerile lumii, ci le-a plăcut să umble cu Dumnezeu.
Umblarea
și vorbirea cu Dumnezeu este AL DOILEA STÂLP DE REZISTENȚĂ al
vieții de credință. Gândiți-vă ce-ar însemna să deprindem
obiceiul
acesta de a umbla și a vorbi tot timpul cu
Dumnezeu:
‒ dimineața,
când te trezești, să-i spui „Bună dimineața, Doamne! Îți
mulțumesc că ai vegheat asupra casei mele cât timp eu am dormit.
Hai să începem ziua și să mă conduci în căile Tale.”
‒ la
servici (sau la școală) ai fi împreună cu El, L-ai întreba cum
să faci un
anumit lucru pe care nu-l știi, sau L-ai ruga să-ți
dea pricepere, sau să trimită pe cineva care să te ajute. Când te
cheamă șeful, L-ai ruga să-ți dea stăpânire de sine și cuvinte
potrivite.
‒ acasă,
L-ai ruga să-ți dea dragoste și pricepere cum să te porți cu
soția și copiii. Și dacă apare o situație greu de rezolvat, i-ai
cere Domnului să-ți arate ce să faci.
‒ la
masă, ai pune un scaun gol, pe care „să stea” Isus împreună
cu tine sau cu toată familia.
‒ seara,
la altarul de familie, ați sta împreună cu El.
‒ iar
la culcare i-ai spune: „Noapte bună, Doamne! Îți mulțumesc că
azi am putut umbla cu Tine.”
Obișnuindu-te
cu o astfel de umblare, minut cu minut, cu Domnul, ți-ar fi peste
mână să-i spui la un moment dat: „Doamne, vreau să mă uit la
un material pornografic pe internet. Crezi că e vreo problemă?”
Umblând
și vorbind totdeauna cu Domnul, ți-ar fi nu știu cum să-i spui:
„Doamne, așteaptă-mă puțin, căci vreau să flirtez câteva
minute cu colega mea de servici.”; sau, venind acasă, să-I spui:
„Doamne, vreau să mă cert cu nevasta. Vrei, Te rog, să ne lași
puțin să ne rezolvăm problemele, și să te duci până în
dormitor?”; sau: „Doamne, ia te rog loc în fotoliu, și hai să
vedem împreună câteva filme lumești până pe la ora 1 sau 2 din
noapte.”
Cred
că mulți din cei care cad de la credință, cad pentru că nu caută
prezența Lui clipă de clipă, nu comunică cu Dumnezeu, nu-L
întreabă și nu așteaptă răspunsuri de la El, nu-I cer sfatul,
nu cer explicații atunci când nu înțeleg ce se întâmplă în
viața lor, și chiar nu se plâng Lui. Ei nu umblă cu Dumnezeu.
Cred
că sunt destui prin bisericile noastre care au doar o religie, o
formă de evlavie. Ei au o Biblie din care citesc, au o biserică
unde merg, au doctrine în care spun că cred, poate chiar și
versete biblice pe care le știu pe de rost, dar nu vorbesc și nu
umblă cu Dumnezeu.
*****
Să
privim cât de familiar era împăratul David cu Dumnezeu, cum vorbea
cu El, și cât de conștient era de prezența Lui:
„Doamne,
Tu mă cercetezi de aproape și mă cunoști, știi când stau jos și
când mă scol, și de departe îmi pătrunzi gândul. Știi când
umblu și când mă culc, și cunoști toate căile mele. Căci nu-mi
ajunge cuvântul pe limbă, și Tu, Doamne, îl și cunoști în
totul. Tu
mă înconjori pe dinapoi și pe dinainte și-Ți pui mâna peste
mine.
O știință atât de minunată este mai presus de puterile mele:
este prea înaltă ca s-o pot prinde. Unde mă voi duce departe de
Duhul Tău și unde voi fugi departe de fața Ta? Dacă mă voi sui
în cer, Tu ești acolo; dacă mă voi culca în Locuința morților,
iată-Te și acolo; dacă voi lua aripile zorilor și mă voi duce să
locuiesc la marginea mării, și acolo mâna Ta mă va călăuzi, și
dreapta Ta mă va apuca. Dacă voi zice: „Cel puțin întunericul
mă va acoperi și se va face noapte lumina dimprejurul meu!” Iată
că nici chiar întunericul nu este întunecos pentru Tine; ci
noaptea strălucește ca ziua, și întunericul, ca lumina.
...
Cât
de nepătrunse mi se par gândurile Tale, Dumnezeule, și cât de
mare este numărul lor! Dacă le număr, sunt mai multe decât
boabele de nisip. Când
mă trezesc, sunt tot cu Tine.”
(Psalmi 139:1-18)
„Însă
eu sunt totdeauna cu Tine, Tu m-ai apucat de mâna dreaptă;
mă vei călăuzi cu sfatul Tău, apoi mă vei primi în slavă.”
(Psalmi 73:23-24)
„Mă
culc, adorm și mă deștept iarăși, căci Domnul este sprijinul
meu.” (Psalmi 3:5)
„Am
necurmat pe Domnul înaintea ochilor mei: când este El la dreapta
mea, nu mă clatin.
De aceea inima mi se bucură, sufletul mi se înveselește, și
trupul mi se odihnește în liniște.” (Psalmi 16:8-9)
„Chiar
dacă ar fi să umblu prin valea umbrei morții, nu mă tem de niciun
rău, căci
Tu ești cu mine.
Toiagul și nuiaua Ta mă mângâie.” (Psalmi 23:4)
„Eu
îmi întorc necurmat ochii spre Domnul,
căci El îmi va scoate picioarele din laț.” (Psalmi 25:15)
„Sufletul
meu este lipit de Tine;
dreapta Ta mă sprijină.” (Psalmi 63:8)
*****
Și
David nu este singurul. Vedem o mulțime de alți oameni în
Scriptură vorbind și umblând cu Dumnezeu: Avraam (Gen.
15:1-5), Rebeca (Gen. 25:21-23), Moise (Exod - Deuteronom), Ieremia
(Ieremia 12:1-6), Petru (Fapte 10:13-20), Pavel (Fapte 22:17-21).
Iar,
ca un exemplu desăvârșit, Îl vedem pe Domnul Isus Hristos, care
în toate lucrurile era cât se poate de natural și de intim cu
Tatăl, vrând să ne arate clar ce fel de viață poate duce omul pe
Pământ umblând cu Creatorul său:
„În
vremea aceea, Isus a luat cuvântul și a zis: «Te laud, Tată,
Doamne al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns aceste
lucruri de cei înțelepți și pricepuți, și le-ai descoperit
pruncilor. Da, Tată, Te laud, pentru că așa ai găsit Tu cu
cale!»” (Matei 11:25-26)
„Au
luat, dar, piatra din locul unde zăcea mortul. Și Isus a ridicat
ochii în sus și a zis: «Tată, Îți mulțumesc că M-ai ascultat.
Știam că totdeauna Mă asculți; dar vorbesc astfel pentru norodul
care stă împrejur, ca să creadă că Tu M-ai trimis.»” (Ioan
11:41-42)
„«Tată,
proslăvește Numele Tău!» Și din cer s-a auzit un glas care
zicea: «L-am proslăvit și-L voi mai proslăvi!»” (Ioan 12:28)
„Apoi
a mers puțin mai înainte, S-a aruncat la pământ și Se ruga ca,
dacă este cu putință, să treacă de la El ceasul acela. El zicea:
«Ava – adică: Tată – Ție toate lucrurile Îți sunt cu
putință; depărtează de la Mine paharul acesta! Totuși, facă-se
nu ce voiesc Eu, ci ce voiești Tu.»” (Marcu 14:35-36)
Concret:
Așa
cum scriam în introducere, m-am gândit ca fiecare STÂLP DE
REZISTENȚĂ să presupună ceva concret, o acțiune concretă, să
nu fie ceva teoretic.
Ținând
cont de această minunată stare pe care vrem s-o atingem, și anume
umblarea cu Dumnezeu, nimic nu este mai evident decât că TREBUIE SĂ
FIM CONȘTIENȚI TOT TIMPUL DE PREZENȚA LUI DUMNEZEU.
Lucrul
acesta pare să fie din ce în ce mai dificil pentru creștinii
mileniului 3. Pentru a demonstra acest adevăr, vreau să fac o mică
comparație:
Mă
gândesc la creștinul din anii 33-1980 dintr-un oarecare sat.
Dimineața se trezea, citea din Cuvântul
lui Dumnezeu,
cânta, se ruga și binecuvânta pe Dumnezeu.
Apoi ieșea în curte și călca pe pământul lui Dumnezeu,
respira aerul curat al lui Dumnezeu,
privea încântat cerul lui Dumnezeu,
soarele lui Dumnezeu,
norii lui Dumnezeu
și asculta păsările lui Dumnezeu
aducând laudă lui Dumnezeu.
Apoi își întorcea privirea spre animalele lui Dumnezeu
din ograda lui,
spre copacii și florile lui Dumnezeu
și scotea apă din fântâna săpată în pământul lui Dumnezeu.
Pleca la câmp sau la pădure cu căruța trasă de caii lui
Dumnezeu,
ara sau semăna pământul lui Dumnezeu,
în timpul lucrului cânta cântările lui Dumnezeu,
când făcea o pauză citea din Cuvântul lui Dumnezeu
sau privea cerul lui Dumnezeu.
Seara se întorcea acasă, mânca și binecuvânta pe Dumnezeu
în mijlocul familiei, apoi lăudau pe Dumnezeu
la altarul de familie. La sfârșitul serii adormea cu gândul la
Dumnezeu,
visa visele lui Dumnezeu,
și chiar și noaptea ‒
când mai se trezea ‒
își îndrepta gândul către Dumnezeu.
Și toată ziua era înconjurat de prezența lui Dumnezeu
și de lucrurile lui Dumnezeu.
Dar
astăzi? Creștinul se trezește, privește încântat la telefonul
lui mobil creat de
om,
o minunăție a inteligenței umane,
verifică dacă
a mai primit vreun SMS sau email de
la oameni,
dă drumul la televizor, laptop, tabletă sau mobil, să se pună la
curent cu ce
au mai făcut oamenii lumii de pretutindeni
de ieri până azi, iese afară și calcă pe asfaltul făcut de
oameni,
se urcă în mașinile făcute de
oameni,
respiră gazele de eșapament, și se îndreaptă spre școală sau
serviciu, cu privirea la reclamele făcute de
oameni,
ascultând în autobuze, și chiar la servici, muzica oamenilor,
uitând că mai există un cer, care și așa de abia se mai vede de
atâtea blocuri.
În
drum spre casă intră în supermarket, privește pe pereți
reclamele făcute de
oameni,
este bombardat din difuzoare cu muzica oamenilor,
și pleacă spre casă fredonând ultimele hituri.
Seara
ajunge acasă și se destinde la cele trei altare: televizorul,
laptopul și telefonul mobil. Vorbește pe Facebook cu
oameni și
se uită la știri să vadă ce au mai făcut oamenii
lumii acesteia de dimineață de când a plecat el până seara. În
casă ia legătura cu membrii familiei, cu care schimbă tot felul de
informații cu privire la alți oameni.
Într-un târziu adoarme cu telecomanda în mână, cu telefonul
mobil sub pernă, și se visează a fi fericitul posesor al unui
iPhone. Noaptea, dacă se trezește, își mai aruncă o privire la
telefonul mobil, mai verifică ce i-au mai trimis oamenii
și mai trimite și el ceva mesaje oamenilor
care n-au somn la ora aia.
Lumea
și lucrurile lumii, acesta este universul în care se mișcă
creștinul modern.
Unora
li se va părea că am exagerat, dar gândiți-vă cât timp acordăm
în mod real, în familie, discuțiilor spirituale, descoperirilor
din Cuvânt, pe care fiecare membru al familiei ar trebui să le
primească din partea Domnului, laudei, cântărilor3,
psalmilor4,
etc.
Cum
să mai fii, în aceste condiții, conștient tot timpul de prezența
lui Dumnezeu? Iată câteva soluții:
1.
SĂ VORBIM CU DUMNEZEU
Primul
lucru concret, luând exemplul oamenilor lui Dumnezeu și exemplul
Domnului Isus, este să începem să fim conștienți tot timpul de
prezența lui Dumnezeu lângă noi și în noi, și să începem să
vorbim cu El, la fel cum vorbim cu orice persoană reală. De când
ne trezim și până adormim, și chiar și în timpul priveghiurilor
nopții, să învățăm să vorbim cu Dumnezeu. Nimic nu este mai
normal între doi prieteni, decât conversația, și Dumnezeu este
Prietenul nostru cel mai bun.
Fă-L
membru al familiei tale pe Dumnezeu. Vorbește cu El. Fă-L părtaș
la necazurile și la bucuriile tale. La masă, la întâlnirile
familiare, în zilele de sărbătoare ale familiei, ar trebui să fie
foarte natural să-L considerăm ca fiind de față, așa cum și
este dacă ne dorim.
2.
SĂ-L IMPLICĂM ÎN TOATE ASPECTELE VIEȚII NOASTRE
Să
nu considerăm niciun lucru ca fiind prea mărunt ca să apelăm la
Dumnezeu, sau prea greu pentru El, sau prea complicat, sau nefiind de
competența lui Dumnezeu, ci în toate lucrurile5,
în toate situațiile să-I cerem ajutorul, sfatul, să ne bazăm pe
intervenția Lui, știind că despărțiți de El nu putem face
nimic6
și că toate lucrurile bune vin de la El7.
Să
ne trezim cu Dumnezeu, să stăm în părtășie cu El, întrebându-L
asupra sensului cuvintelor Lui din Biblie, să mâncăm cu El, să
mergem cu El la școală sau la servici, să-L recunoaștem în toate
căile noastre8
‒
cu alte cuvinte „să umblăm cu El”.
3.
SĂ NE ÎNCONJURĂM CHIAR ȘI VIZIBIL DE PREZENȚA LUI
Mă
gândesc la o casă de creștini ortodocși practicanți. Pe peretele
din sufragerie este tabloul „Cina cea de taină”, într-un colț
stă candela aprinsă zi și noapte, în bucătărie este afișat
calendarul cu sărbătorile de peste an, în diverse alte locuri din
casă sunt afișate pe pereți diverse icoane (Maria cu pruncul Isus,
sfânții ai căror nume le poartă unii din cei ai casei, etc.), iar
pe o măsuță stau așezate Biblia, Psaltirea și un ceaslov. La gât
poartă cruciulițe, la mână au șiraguri de mătănii, iar în
portofel o iconiță. Toate sunt făcute să le amintească de
Dumnezeu.
Deși
creștinul evanghelic le privește pe toate acestea ca pe niște
idoli, el însuși și-a ridicat alți idoli cu mult mai periculoși:
televizorul, laptopul cuplat la internet și telefonul mobil. Cei din
prima categorie ar putea fi priviți eventual ca niște idoli muți
și inofensivi, în timp ce cei din categoria a doua sunt icoane
vorbitoare cu o putere de atracție aproape irezistibilă.
Deși
s-ar putea să vi se pară un lucru nu prea important, realitatea
este că suntem influențați de ceea ce avem în fața ochilor și
de ceea ce auzim mereu cu urechile noastre. Una este să crești ca
și copil într-o casă unde peste tot dai de sticle de băutură sau
de pachete de țigări și tot timpul îți răsună în urechi
manele, alta este să crești într-o casă unde candela este aprinsă
tot timpul, pereții sunt plini de icoane și aparatul de radio este
fixat tot timpul pe Radio Trinitas, și alta este să crești într-o
casă unde găsești biblii și cărți creștine peste tot, unde
părinții vorbesc mereu despre Dumnezeu, unde auzi mereu pe cineva
spunând psalmi sau cântând cântări de laudă, și unde mereu
trebuie să te scuzi când intri în vreo cameră, deoarece se
întâmplă des să dai peste câte cineva rugându-se.
Deci,
un alt lucru concret pe care-l putem face este să eliminăm din
câmpul vizual lucrurile care ne împiedică să ne gândim la
Dumnezeu și să ne înconjurăm de lucruri care să ne amintească
de Dumnezeu. Și cei mai importanți idoli care trebuie dați jos de
pe soclurile lor sunt: televizorul, laptopul cuplat la internet și
telefonul mobil. Aceștia trei au ocupat pozițiile strategice în
casele noastre, și ar trebui detronați și așezați la locul
cuvenit.
Vă
spun cam cum mi-aș dori să arate o casă creștină. În locul
televizorului, în cel mai strategic punct al casei, să fie un
stativ cu o biblie mare deschisă. Pe pereți, în locul tablourilor
cu naturi moarte sau ale fotografiilor de familie, să fie agățate
tablouri cu scene din Biblie (Isus spălând picioarele ucenicilor,
Răstignirea de pe Golgota, Isus potolind furtuna, etc.) însoțite
de versete biblice. În vitrine, în loc de bibelouri sau casete cu
bijuterii, să fie un mic aranjament al ieslei unde s-a născut
Domnul Isus, sau o coroană de spini, etc. Într-un colț al
sufrageriei să existe o masă rotundă pentru altarul de familie, pe
care, în locul pliantelor de la Orange și RDS (cu ultimele oferte
promoționale la telefoane mobile) să se afle biblii, reviste
creștine și cărți de cântări. Pe holul de intrare aș pune o
măsuță, pe care să fie așezate tot felul de materiale
evanghelistice; când cineva iese din casă, să-și aducă aminte să
ia 1-2 broșuri să le împartă celor cu care se va întâlni în
ziua aceea. La capătul patului mi-aș dori un raft sau o noptieră
pe care să se afle o biblie, un carnețel de notițe, un pix, o
carte creștină și o lampă; acestea să fie pregătite pentru
priveghiurile nopții. În colțurile camerelor, câte o pernă
pentru genunchi pentru fiecare membru al familiei, care să ne
reamintească mereu să ne rugăm. În diverse locuri din casă să
fie afișate tot felul de versete de aur.
Poate
lucrurile acestea li se par unora prea extreme, dar vă întreb încă
o dată: de ce să privim pe pereții noștri tablouri cu naturi
statice (cu pahare, ulcioare, fructe, etc), în loc să avem mereu
înaintea ochilor scene din Biblie și versete din Cuvântul lui
Dumnezeu? De ce să avem expuse pe măsuțele noastre pliante de la
Orange, RDS, pe care să le frunzărim ori de câte ori le vedem, ca
să ne mai ispitească ultimele modele de telefoane mobile, sau
ultimele modele de televizoare cât jumătate de perete, în loc să
expunem la vedere reviste creștine, reviste misionare, cărți
creștine, pliante, broșuri sau calendare? De ce să ocupe
televizorul locul central în sufragerie, ca să fim mereu ispitiți
să-i dăm drumul, în loc ca sufrageria să fie mobilată cu altarul
pentru timpul personal de părtășie (un birou sau un fotoliu cu
măsuță), cu pernuțe pentru genunchi (pentru rugăciune) și cu
masa pentru părtășia de la altarul de familie?
De
ce să ne umplem mintea cu lucrurile lumii, când putem s-o umplem cu
lucrurile lui Dumnezeu, conștientizând astfel tot mai mult prezența
lui Dumnezeu.
Siguranță:
De
asemenea ‒
așa cum arătam în introducere ‒
am cercetat să văd în ce măsură acest STÂLP DE REZISTENȚĂ îmi
oferă o siguranță că merg pe drumul cel bun către Împărăția
cerurilor.
Religia
formală poate fi constituită din câteva activități formale
disparate (singulare, izolate): duminica mergem la biserică și
pozăm în creștini, la salariu e posibil chiar să dăm ceva la
biserică, o dată pe lună luăm parte la Cina Domnului. Iar în
restul săptămânii: alergarea după foloasele noastre (Filipeni
2:21), potrivirea după chipul veacului acestuia (Romani 12:2),
umblarea după lucrurile firii pământești (Romani 8:5-6). Așa
afirmă apostolul Pavel: că în vremurile din urmă vor fi
„creștini” având doar o formă de evlavie9.
La
polul opus religiei formale este umblarea cu Dumnezeu. „Creștinul”
formal îndeplinește niște îndatoriri minime pentru a se menține
ca membru într-un cult, pe când creștinul adevărat umblă cu
Dumnezeu zi de zi, oră de oră, minut de minut, clipă de clipă.
A
umbla cu Dumnezeu după pilda lui Enoh, a lui Noe, dar mai ales a
Domnului Isus, a învăța să sesizezi intențiile lui Dumnezeu,
dorințele Lui, voia Lui ‒
și asta tot mai des, pe parcursul întregii zile, în orice
împrejurare te-ai afla ‒
îți dă siguranța că ești pe drumul cel bun.
A
umbla cu El 24 ore din 24 aici pe Pământ, a vorbi mereu cu El, „a-L
lua cu tine” peste tot pe unde mergi, a căuta tot timpul să vezi
ce i-ar face plăcere lui Dumnezeu să faci, și a face ce-I este
plăcut10,
îmi pare a fi cu adevărat apogeul relației cu Dumnezeu.
*****
Urmează
două meditații ale fratelui Richard Wurmbrand și câteva fragmente
extrase din umblarea cu Dumnezeu a doi oameni deosebiți: fratele
Lawrence și
Frank
Laubach.
MEDITAŢIA
184
„Căutați
și veți găsi.” (Matei 7:7)
În
viața de toate zilele îl găsești pe Isus în rugăciune. Teresa
de Avila spunea: „Diavolul știe că l-a pierdut pe cel care se
roagă stăruitor în gândul său.” Ea dă o definiție a acestei
practici, spunând: „Rugăciunea în gând nu e nimic altceva decât
o prietenie intimă, o conversație aproape neîntreruptă, de la
inimă la inimă, cu Cel de care știm că suntem iubiți.”
Aceasta
e cu totul altceva decât a-ți spune rugăciunile de dimineață, de
seară și dinainte de mâncare. Puține și sărăcăcioase
rugăciuni înalță cel ce se roagă doar în genunchi. Trebuie să
rămânem în legătură cu Isus toată ziua11,
prin scurte rugăciuni și meditații asupra lucrurilor și
întâmplărilor prin care trecem.
Fii
conștient de faptul că Dumnezeu e prezent în toate împrejurările;
discută cu El, prietenul tău cel mai bun, în legătură cu fiecare
decizie12
pe care o iei. Mulțumește-i Lui pentru fiecare lucru13.
În
„Imitarea Lui Isus” găsim scris: „Cel ce nu-L caută pe
Hristos își pricinuiește lui însuși mai mult rău decât i-ar
produce întreaga lume și toți dușmanii săi.” Suntem atât de
lezați atunci când ne insultă cineva, ne tulbură catastrofele
sociale, războaiele și revoluțiile stârnite de nebuni, dar uităm
că cel mai mare dușman al nostru este chiar EU-ul nostru.
Era
un om căruia nu-i reușea niciodată nimic. O mână nevăzută îi
ruina toate planurile. Într-o seară, stând pe canapea și
gândindu-se la toate eșecurile lui, văzu cum de după perdea ieși
o mână gata să-l sugrume. Își spuse: „Acum mi-am văzut
dușmanul. Sunt puternic. Îl voi învinge.” Și, cu o mișcare
bruscă, trase perdeaua și își văzu dușmanul. Era el însuși ‒
neglijența lui de a-L căuta pe Isus.
MEDITAȚIA
348
„Ca
să umple toate lucrurile.” (Efeseni 4:10)
Binecuvântata
Armelle Nicolas a fost o țărancă analfabetă care a trăit în
secolul al șaptesprezecelea în Franța. Ea a spus: „Dumnezeu m-a
trimis în lume cu singurul scop de a-L iubi pe El. Prin harul Său
L-am iubit atât de mult încât nu pot să-L mai iubesc în felul
muritorilor. Este timpul să merg la El pentru a-l putea iubi în
felul sfinților din ceruri.”
Armelle
a ajuns la nivelul acesta înalt de dragoste prin exersarea continuă
a prezenței Domnului.
Ea
lua fiecare bucățică de mâncare disprețuită de alții cu
bucuria că putuse lăsa altora lucrurile bune. Când pregătea
mâncarea pentru stăpâna sa, ea se gândea la Isus ca hrană pentru
sufletul ei. Dacă vedea un câine privindu-și cu credință
stăpânul, se hotăra să facă și ea la fel. Când vedea mieii
liniștiți la pășune, lăsându-se, umili, să fie tunși sau
junghiați, își amintea că Isus a fost Mielul Domnului, care a
avut aceeași atitudine. Când vedea cloșca strângându-și
puișorii sub aripi, își amintea că Isus o voia sub ocrotirea Lui.
Când o încântau florile minunate, își amintea cuvintele cu care
Domnul Se descrisese pe sine „Eu sunt un trandafir din Saron, un
crin din vale" (Cântarea Cântărilor 2:1). Peștele care înota
în mare o învăța să înoate în oceanul dragostei lui.
Toate
lucrurile erau pentru ea alegorii ale realităților cerești,
această optică ridicând-o pe o treaptă înaltă de sfințenie.
Frank
Laubach
Fratele
Lawrence
„Doamne,
Îți aparțin, nu mă afectează și nici nu contează pentru mine
uscăciunea spirituală!” (Fratele Lawrence)
Această
carte poartă mărturia relației unice a doi oameni cu Dumnezeu...
ce au umblat conștienți în prezența lui Hristos... la fel cum
Hristos a umblat pe acest pământ, întotdeauna conștient de
prezența Tatălui Său.
Se
poate obține o astfel de relație? Este ea de dorit? Este aceasta o
experiență centrală a Vieții creștine?
Ideea
trăirii în conștiența continuă a lui Hristos pare atât de greu
de realizat încât, în general a fost abandonată, ca fiind ceva
imposibil. În realitate nu este așa! Dar dacă este posibilă, de
ce în ultimii 2ooo de ani se găsește foarte rar printre
credincioși o astfel de relație? Răspunsul este foarte simplu.
Pentru cei mai mulți creștini, a ajunge într-o conștiență
profundă, continuă a lui Hristos este o revelație necunoscută. Nu
cauți ceea ce nici nu știi că există.
Să
ne uităm puțin mai de aproape la viețile acestor doi oameni,
pentru că scopul acestei cărți este de a vă mișca și provoca
prin mărturia lor: dovezi vii ale faptului că este posibilă
experimentarea continuă a lui Hristos!
I
Anticiparea
Cu
toate că de cincisprezece ani sunt slujitor și misionar, nu am
făcut voia lui Dumnezeu în fiecare clipă a zilei. În urmă cu doi
ani o nemulțumire profundă m-a determinat să încep să încerc ca
la fiecare cincisprezece minute sau la o jumătate de oră, să-mi
pun de acord faptele cu voia lui Dumnezeu. Celor cărora le-am
mărturisit această intenție mi-au spus că așa ceva este cu
neputință. Din câte știu, sunt puțini cei care măcar încearcă
așa ceva. Însă, în anul acesta l-am început determinat ca tot
timpul cât sunt conștient să ascult vocea lăuntrică, întrebând
fără încetare: „Tată, ce dorești să spui?14
Tată, ce dorești acum?”15
III
Dedicat
unui experiment
Este
o întrebare, care se pune acum. Putem fi tot timpul în contact cu
Dumnezeu? Cât suntem treji, să adormim în brațele Lui, și să ne
trezim în prezența Lui? Putem ajunge la așa ceva? Putem tot timpul
să facem voia Lui? Putem să avem tot timpul în minte gândurile
Lui? Sau, sunt perioade când treburile, plăcerile sau cei ce ne
înconjoară trebuie neapărat să-L scoată pe Dumnezeu din mintea
noastră?
...
Mă
decid să fac din restul vieții mele un experiment menit să
răspundă acestei întrebări. S-ar putea ca cineva să spună, că
această introspecție și această luptă de a fi conștient de
Dumnezeu tot timpul este anormală și periculoasă. Îmi voi asuma
riscul, pentru că trebuie să și-l asume cineva. Dacă premisele
noastre religioase sunt cât de cât corecte, atunci cea mai normală
condiție pe care poate cineva să o aibă este unitatea cu
Dumnezeu1718.
Aceasta l-a făcut pe Hristos să fie ceea ce era. Aceasta înțelegea
Sf. Augustin când spunea: „Ne-ai făcut pentru Tine, și sufletele
noastre sunt fără odihnă, până ce și-o găsesc în Tine”.
Nu
invit pe nimeni să meargă pe această cărare abruptă. Aș dori ca
mulți să o facă. Un om nu poate să răspundă la toate
întrebările. De exemplu:
„Poate
cineva, care lucrează, să reușească să se lase continuu în mâna
lui Dumnezeu? Poate cineva, care lucrează la o mașină de prelucrat
să se roage toată ziua pentru oameni, să vorbească tot timpul cu
Dumnezeu, și în același timp să-și îndeplinească cu bine
însărcinarea pe care o are?
Poate
un comerciant să facă afaceri, un contabil să facă rapoarte,
lăsându-se fără întrerupere în mâna lui Dumnezeu?
Poate
să spele o mamă vasele, să aibă grijă de copilași, vorbind tot
timpul cu Dumnezeu?”
Se
poate ajunge la așa ceva?
Orice
oră a zilei poate fi făcută perfectă, dacă se dorește cu tot
dinadinsul acest lucru. Este foarte bine dacă cineva privește spre
Dumnezeu în ora aceea, așteptând ca El să-l călăuzească în
perioada aceea și încercând din plin să facă orice lucru19,
cât de mic, pe care Dumnezeu îl dorește, așa cum El îl vrea să
fie făcut, cât se poate de perfect. Nu e nevoie de emoții. Ora
aceea este perfectă, doar făcând voia lui Dumnezeu.
IV
Eșecuri
și reușite
O,
cel mai uimitor lucru cu care am avut de-a face vreodată, este
menținerea unei comunicări permanente cu Dumnezeu, făcând din El
obiectul gândirii mele și tovarășul meu de conversație. Se
poate. Încă nu o pot face timp de jumătate de zi, dar cred că
odată o s-o pot face pentru o zi întreagă. Este o problemă de a
te obișnui să gândești într-un mod nou. Acum îmi place atât de
mult să stau în prezența Domnului încât, atunci când se
depărtează de mine pentru o jumătate de oră ‒
și o face de multe ori în timpul unei zile ‒
mă simt ca și cum L-aș fi abandonat, ca și cum aș fi pierdut
ceva foarte prețios.
VI
Viață
cerească
Putem
pune trei întrebări: „Crezi în Dumnezeu?” Aceasta nu înseamnă
prea mult, deoarece și „dracii cred și se înfioară”. A doua
este: „Îl cunoști pe Dumnezeu?” Noi îi cunoaștem pe cei cu
care avem de-a face. A treia întrebare: „Este Dumnezeu prietenul
tău?”, sau „Îl iubești pe Dumnezeu?”
A
treia întrebare este cu adevărat importantă. Cum se poate ajunge
la așa ceva? La fel cum se clădește orice prietenie. Acționând
împreună. Profunzimea și adâncimea prieteniei vor depinde de
varietatea și mulțimea lucrurilor pe care le facem și de care ne
bucurăm împreună. Va fi prietenia constantă? Aceasta depinde
iarăși de cât de comune ne sunt interesele și dacă cercul lor se
lărgește în așa fel ca să nu ne oprim în dezvoltarea prieteniei
noastre. Prietenia adevărată cere creștere. „Trebuie să
progreseze așa cum și viața însăși progresează.” Prietenii
trebuie să umble împreună; ei nu pot să stea nemișcați pentru
că ar însemna moartea prieteniei și a vieții lor.
Prietenia
cu Dumnezeu înseamnă prietenia dintre copil și părintele său.
Așa cum un copil ideal crește zilnic având cu tatăl său o
relație tot mai apropiată, tot așa trebuie și noi să avem o
dragoste mai mare pentru Dumnezeu acceptându-I dorințele, având în
minte gândurile Lui și împărtășind activitatea Lui.
Crucea,
pe care atârnă cea mai iubitoare persoană pe care lumea a
cunoscut-o și care iubește în mijlocul durerilor, este mijlocul
prin care Dumnezeu a creat mai multă dragoste decât prin orice
altceva. Pentru o treime din omenire, crucea aceasta a devenit
simbolul dragostei, pentru că ea atinge profunzimea dragostei umane.
VIII
Ajutor
practic
Nu
vom deveni ca Hristos, decât dacă îi acordăm mai mult timp.
Studenții,
care frecventează un colegiu ce pregătește profesori trebuie să
participe la cursuri timp de douăzeci și cinci de ori pe săptămână
pe o durată de trei ani. Ar putea acest colegiu să pregătească
profesori competenți, sau ar putea o facultate de drept să
pregătească avocați competenți, dacă studenții ar studia doar
zece minute pe săptămână? Nici Hristos nu poate, și El niciodată
nu a pretins că va face așa ceva. El a spus ucenicilor Săi:
„Veniți cu Mine, umblați, mâncați și dormiți alături de Mine
douăzeci și patru de ore pe zi timp de trei ani.” Aceasta a fost
pregătirea lor. Biblia spune: „El i-a ales pe ei, ca să fie cu
El”20;
168 de ore pe săptămână!
Cei
ce au încercat să rămână în El, în felul acesta, cunosc
puterea acestui lucru ‒
este ca o naștere din nou, ceva care te schimbă din cap până în
picioare. Îl schimbă pe oricine, care face așa ceva. Cum poate un
bărbat sau o femeie să facă așa ceva? Este adevărat că dacă
„nu ne schimbăm și devenim ca niște copilași” nu putem.
Încearcă
să-ți aduci aminte de Hristos măcar pentru o secundă în fiecare
minut. Nu trebuie să lași alte lucruri sau să-ți abandonezi
lucrul, ci să-L inviți să împărtășească cu tine ceea ce faci
sau spui sau gândești. Sunt din aceia, care au încercat aceasta
până când au ajuns să-L lase pe El să împărtășească cu ei
fiecare minut în care sunt conștienți. De fapt, nu este mai greu
să înveți așa ceva decât să înveți cum să bați la mașina
de scris, și cu timpul o mare parte din timpul zilei va fi dăruită
Domnului cu o ușurință asemănătoare cu a unui expert în
dactilografie, care scrie o scrisoare la mașina de scris. Această
umblare în prezența Lui Hristos ne ia tot timpul pe care îl avem,
însă nu ne reține de la activitatea pe care o desfășurăm. Îl
include pe Hristos în activitățile noastre și le face mai pline
de succes.
Trăirea
în prezența Domnului nu este ceva, care merge sau nu merge.
Nenumărați sfinți au dovedit că se poate. Uriașii spirituali din
toate vremurile au cunoscut ce înseamnă așa ceva. Rezultatele
acestui efort încep să se arate după o lună de zile. Ele devin
mai evidente după șase luni, și sunt glorioase după zece ani.
Acesta este secretul marilor sfinți din toate vremurile. „Rugați-vă
fără încetare”, a spus Pavel, și „aduceți cererile voastre
înaintea lui Dumnezeu”. „Cei ce sunt călăuziți de Duhul lui
Dumnezeu sunt copii ai lui Dumnezeu”.
Nimeni
nu este satisfăcut cu el însuși. Viețile noastre sunt făcute din
lumini și umbre, din zile bune și zile lipsite de satisfacție. Noi
am învățat că zilele bune le avem când suntem foarte aproape de
Hristos. Este clar că pentru a avea mai multe zile bune trebuie să-L
includem pe Hristos în tot ceea ce facem, spunem sau gândim.
Experiența
ne-a învățat că bunele intenții nu sunt de ajuns. Trebuie să ne
disciplinăm viețile. Mulți dintre noi au găsit ideea de a te
gândi la Hristos în fiecare minut, ca fiind de mare ajutor. Este o
practică veche de pe vremea lui Enoh, care „umbla cu Dumnezeu”.
Este un mare ajutor. Este un mod de a trăi pe care aproape toți îl
știu și pe care toți îl ignoră. Unii îl vor recunoaște imediat
ca fiind ceea ce Fratele Lawrence numea: „Trăind în prezența lui
Dumnezeu”. Este o experiență minunată și un exercițiu
spiritual antrenant. Însă, în curând descoperim, că este mult
mai mult decât atât. Unii au comparat această trăire cu ieșirea
dintr-o închisoare întunecată și începerea unei vieți noi. În
continuare vedem aceeași lume, și totuși nu este aceeași, pentru
că are o strălucire nouă, glorioasă și o înțelegem mult mai
profund.
Iată
câteva lucruri, care s-au dovedit a fi de folos.
Când
ești la masă adu-ți aminte de cuvintele lui Hristos: „Să
mâncați aceasta în amintirea Mea”. Aceasta se poate face cu
fiecare mâncare, astfel încât fiecare mușcătură este din
„trupul Lui, care se frânge pentru tine”.
Când
citești, vorbește mereu cu El despre ceea ce citești.
Când
ai rezolvat vreo problemă, cum îți vei aduce aminte de Domnul?
Formându-ți un nou obicei! Gândurile pe care le ai sunt cuvinte
tăcute ale unei adevărate conversații cu tine însuți.
În
loc să vorbești cu tine însuți, formează-ți obiceiul de a vorbi
cu Hristos. Cei ce au făcut așa ceva au văzut că este atât de
bine, încât nici nu-i mai interesează vechiul mod de a proceda.
Nimic nu preocupă mintea atât de mult ca încercarea de a face din
toate gândurile o conversație cu Domnul. Când gândurile rele de
orice fel vin, spune: „Aceste gânduri nu sunt potrivite să le
gândesc cu Tine. Doamne, gândește Tu în mine. Înnoiește-mi
mintea prin prezența Ta.”
Când
ieși afară ca să te plimbi, poți să-ți aduci aminte de Domnul
cel puțin odată pe minut fără să faci aproape nici un efort.
Dacă te plimbi pe undeva, unde poți vorbi fără să fi auzit de
altcineva, poți să vorbești cu voce tare Celui ce-ți ține
companie în lăuntrul tău. Întreabă-L care Îi sunt dorințele și
spune cu voce tare ceea ce crezi că El îți răspunde.
Bineînțeles
nu suntem întotdeauna siguri de ceea ce ne răspunde, dar este
interesant că de mult ori suntem foarte siguri că cunoaștem
răspunsul. Nu este atât de important să știm că răspunsul pe
care credem că l-am primit este corect, deoarece nu răspunsul este
cel care contează ‒
El este cel ce contează! Dumnezeu este infinit mai important decât
sfaturile sau darurile pe care El le poate da; într-adevăr, El
Însuși este marele dar. Cel mai mare privilegiu pe care îl avem
vorbind cu Hristos este intimitatea pe care o avem cu El în acele
momente. S-ar putea să avem o succesiune glorioasă de câteva
minute cerești. Cât de neînțelepți suntem pierzând cea mai
exuberantă bucurie a vieții pe care am putea-o avea făcând o
plimbare! Dar cea mai minunată descoperire pe care o facem este,
folosind cuvintele lui Pavel: „Hristos trăiește în mine”. El
locuiește în noi, umblă prin mințile noastre, atinge cu mâinile
noastre, vorbește cu gura noastră, dacă noi răspundem la fiecare
șoaptă a Sa.
Ai
grijă ca ultimele gânduri înainte de a adormi să fie îndreptate
spre Hristos. Șoptește-I orice gânduri și simțăminte de
afecțiune pe care le ai în inimă. Dacă pentru ziua întreagă ai
umblat cu El, vei găsi că El este însoțitorul drag al visurilor
tale. Uneori după asemenea zile adormim cu pernele ude de lacrimile
bucuriei, simțind cum ne atinge cu gingășie frunțile. De obicei,
nu vei simți ceva deosebit, dar vei avea întotdeauna o „pace,
care întrece orice pricepere”. Acesta este sfârșitul unei zile
perfecte.
Când
te trezești dimineața, ai putea spune: „Începem o nouă zi,
Doamne?” Unii vorbesc șoptit cu Domnul despre cum se spală și se
îmbracă dimineața.
Unii
au văzut că Domnul poate fi în gândul lor chiar atunci când se
găsesc antrenați într-o activitate, mintală sau fizică, și au
văzut că sunt mai fericiți și au rezultate mai bune în munca
lor. Cei ce au răbdat cele mai chinuitoare munci găsesc noi puteri
atunci când își dau seama că Însoțitorul lor nevăzut este de
partea lor. (Fiți siguri, cei a căror afaceri fac rău sau a căror
mijloace sunt necinstite să nu se aștepte ca Dumnezeu să le fie
partener). Un tâmplar face ceva mult mai bine atunci când vorbește
în tăcere cu Dumnezeu despre tot ceea ce face, așa cum în mod
sigur și Isus făcea pe când era tâmplar.
Sunt
femei, care cultivă compania cu Hristos atunci când fac de mâncare,
când spală vase, când mătură, cos, sau au grijă de copii. Ele
găsesc ca fiind de mare ajutor să vorbească cu Domnul despre toate
lucrurile, oricât de mărunte ar fi ele, știind că Lui îi place
să le ajute. Murmură sau cântă un cântec favorit.
Elevii
se pot bucura de prezența lui Dumnezeu chiar și atunci, când dau
un examen. Spuneți: „Doamne, păstrează-mi mintea clară și
ajută-mă să-mi amintesc tot ce am învățat”. „Cum să
răspundem noi la această întrebare?” El nu-ți va spune ceva ce
niciodată nu ai învățat, dar El îți limpezește mintea și îți
îndepărtează emoțiile, când Îi ceri Lui să o facă.
Cei
ce practică trăirea în prezența Lui au parte de probleme și
dureri, dar ele sunt nesemnificative comparativ cu experiențele
pline de bucurie pe care le au atunci când vin la Hristos. Dacă ne
petrecem timpul cu El vedem că cutremurul de pământ, incendiul,
foametea și alte catastrofe care ne amenință, nu ne înspăimântă
mai mult, decât l-au înspăimântat pe Pavel atunci, când s-a rupt
corabia cu care călătorea. „Dragostea desăvârșită alungă
frica”.
Prețul
pe care trebuie să-l plătim
Primul
preț este o activitate continuă și moderată a voinței noastre.
Dar ce se câștigă fără efort?
Al
doilea preț este perseverența. Nu avem absolut niciun motiv să
descurajăm dacă la început avem rezultate slabe; pentru o perioadă
lungă de timp toți trec prin această experiență. După fiecare
săptămână este mai bine și este nevoie de mai puțină
străduință.
Al
treilea preț este o dedicare completă. În momentul în care ne
răzvrătim pierdem prezența lui Hristos. Dacă vom încerca să
păstrăm un mic colțișor al vieții pentru sine sau pentru cele
rele, și refuzăm să-l lăsăm pe Domnul să ne conducă în
întregime, acel viermișor va strica tot fructul. Trebuie să fim pe
deplin sinceri.
Al
patrulea preț se plătește adesea într-un grup de oameni. Avem
nevoie de îndemnul altor credincioși, care urmează ceea ce și noi
urmăm, prezența lui Hristos.
Ce
obținem
S-ar
putea să nu câștigi toate minutele pentru Hristos, poate nici
măcar jumătate, dar vei câștiga o viață mai deplină. În afară
de cei ce abandonează, nu este nimeni, care să piardă în urma
acestui lucru.
Noi
câștigăm ceea ce Thomas a Kempis numea: „prietenia familiară cu
Isus”. Prietenul nostru nevăzut devine mai drag, mai apropiat, și
mai minunat pe zi ce trece până ce Îl cunoaștem ca: „Isus,
iubitul sufletului meu”, nu doar ca în cântec, ci ca o experiență
binecuvântată. Îndoielile dispar, suntem mai siguri decât oricine
că El este cu noi. Această prietenie aprinsă se maturizează
repede și continuă să fie tot mai bogată și mai strălucitoare
în fiecare lună.
Devenim
curați în gândire pentru că atunci când suntem în prezența lui
Hristos mintea noastră este curată ca un izvor de munte.
Indiferent
ce ni se întâmplă, noi suntem mulțumiți pentru că El este cu
noi. „Când Isus este cu mine, pot merge oriunde.”
Devine
ușor să le spunem altora despre Hristos, pentru că mințile ne
sunt pline de El. „Din prisosul inimii vorbește gura”.
Este
pentru toți
Ideea
că religia este seacă, stupidă și plictisitoare este
dezgustătoare pentru Dumnezeu, pentru că El a creat o varietate
infinită de lucruri și Lui Îi place să ne facă surprize. Dacă
te-ai obosit de o formă plictisitoare de închinare, probabil că
Dumnezeu este la fel de obosit de ea, ca și tine. Las-o și
apropie-te de El într-unul din nenumăratele feluri noi în care ai
putea-o face.
Mulți
oameni consideră adesea că umblarea cu Dumnezeu este prea sus
pentru ei ca să o poată ajunge, sau că ar putea pierde „un timp
prețios”, dacă și-ar împărtăși toate bucuriile cu Hristos.
Ce tragică este înțelegerea că Hristos este cel, care strică
fericirea! Un cor de voci vesele cântă în toată lumea că cea mai
profundă bucurie pe care au cunoscut-o a fost în orele petrecute cu
Domnul, alături de care un meci de fotbal sau o cursă de cai este o
tâmpenie. A petrece timp cu Domnul nu este o sarcină sinistră. Și
dacă uiți de El pentru câteva minute sau chiar câteva zile, nu
geme și nu te pocăi, ci îndreaptă-te spre El zâmbind. Fiecare
minut poate să fie un nou început.
IX
O
mărturie simplă
Am
descoperit că putem să ne formăm un sens al prezenței Lui
printr-o conversație continuă cu El. Este, pur și simplu, o rușine
să te oprești din discuția cu El pentru a discuta nimicuri și
prostii. Ar trebui să ne alimentăm și hrănim sufletul cu
lucrurile înalte ale lui Dumnezeu, care ne vor aduce mari bucurii.
X
Clipa
care a schimbat totul
Pentru
a ne forma un obicei din a conversa cu El tot timpul și fără a
face referiri la ceea ce facem noi pentru El, trebuie mai întâi să
ne adresăm Lui, fiind plini de sârguinciozitate. La scurt timp vom
găsi fără nici o dificultate dragostea Lui, care ne îndeamnă în
lăuntrul nostru spre prezența Lui.
În
unele situații când am avut șansa să fac anumite fapte bune, m-am
întors către Domnul și am spus: „Doamne, eu pot face aceasta
numai dacă Tu-mi dai putere”. Și am primit mai multă putere
decât era nevoie.
Când
greșesc în ceea ce am de făcut, îmi recunosc greșeala și Îi
spun lui Dumnezeu: „Dacă Tu mă lași în propriile mele mâini,
eu voi proceda la fel. Tu trebuie să mă oprești ca să nu mai
greșesc și Tu trebuie să îndrepți ceea ce nu este bun”. După
o astfel de rugăciune nu-mi fac nici cea mai mică problemă în
legătură cu greșelile mele.
În
toate lucrurile ar trebui ca, cu cea mai mare simplitate, să ne
îndreptăm către Dumnezeu, să vorbim cu El deschis și direct,
implorându-I ajutorul în toate problemele21
pe care le avem. Dumnezeu nu întârzie niciodată să ne dea ajutor,
după cum mi s-a întâmplat și mie de multe ori.
Nu
am momente speciale de rugăciune. Deși mă retrag ca să mă rog,
(pentru că aceasta este indicația superiorului meu), nu am nevoie
de aceste momente, deoarece treaba cea mai grea pe care o fac nu mă
distrage de la Dumnezeu.
Când
am o minte tulburată nu consult pe nimeni. Știind, însă, prin
lumina credinței că Dumnezeu este cu mine în toate lucrurile, sunt
mulțumit să îndrept toate lucrurile spre El. Cu alte cuvinte, fac
totul cu dorința de a-I fi plăcut și las ca toate să decurgă de
la sine.
Gândurile
noastre nefolositoare strică totul. Necazurile provin de la ele.
Trebuie să le respingem îndată ce le sesizăm impertinența de a
ne pătrunde în minte. Trebuie să le respingem și să ne întoarcem
la părtășia noastră cu Dumnezeu.
...
am ajuns la concluzia că cea mai rapidă cale către Dumnezeu este
să te îndrepți spre El exprimându-ți dragostea și făcând
toate lucrurile de dragul Lui22.
XII
Cea
mai bună metodă
Să
vorbesc deschis despre modul în care să mă apropii eu de Dumnezeu.
Totul depinde de renunțarea din inimă la toate lucrurile de care
ești conștient că nu conduc la Dumnezeu. Ai nevoie să te
obișnuiești să porți o conversație continuă cu Dumnezeu ‒
o conversație liberă și simplă. Este nevoie să recunoaștem că
Dumnezeu este tot timpul aproape de noi23
și să ne îndreptăm către El în fiecare clipă. În lucrurile,
care sunt neclare pentru noi, avem nevoie să-I cerem ajutorul pentru
a-I cunoaște voia. Iar lucrurile despre care știm cu siguranță că
sunt voia Lui, ar trebui să le împlinim așa cum trebuie. Făcând
în felul acesta, ar trebui ca înainte să facem ceva să-I oferim
acel lucru Lui și după ce-l facem, să-I mulțumim.
În
discuția pe care o ai cu Dumnezeu, laudă-L, adoră-L și iubește-L
fără încetare, făcând toate acestea pentru bunătatea Lui
nemărginită și pentru perfecțiunea Sa.
Cea
mai bună metodă de a te îndrepta către Dumnezeu, pe care eu am
descoperit-o, este să faci lucrurile obișnuite fără nici cea mai
mică dorință de a place oamenilor și, în măsura în care poți,
să le faci dintr-o dragoste curată pentru Dumnezeu.
Ajungi
să fii deziluzionat dacă crezi că timpul de rugăciune trebuie să
fie diferit de alte momente ale zilei. Suntem la fel de obligați să
ne apropiem de Dumnezeu în timpul când facem ceva, întocmai ca și
în timpul de rugăciune.
Rugăciunile
mele nu sunt altceva decât un simțământ al prezenței lui
Dumnezeu. În timpul acela, sufletul meu nu este sensibil la altceva,
decât la dragostea divină. După ce a trecut timpul destinat
rugăciunii, pentru mine lucrurile continuă la fel, cu Dumnezeu,
lăudându-L și binecuvântându-L cu toată puterea, așa încât
viața mea să fie o continuă bucurie. Sper totuși, că Dumnezeu
îmi va da mai multă suferință atunci, când voi deveni mai
rezistent.
Nu
trebuie să obosim în a face lucrurile din dragoste pentru Dumnezeu.
Pentru că Dumnezeu nu are în vedere cât de mare este lucrul pe
care îl facem, ci dragostea cu care îl facem. Nu trebuie să ne
mirăm, dacă la început avem eșec în străduința noastră de a
trăi în felul acesta. În final vom avea un obicei, care își va
aduce roadele în noi, roade produse fără nici o grijă, ci mai
degrabă cu o mare bucurie.
XIII
Nimic
în afară de El
Am
început să trăiesc ca și cum nu exista absolut nimic în afară
de El. Am început să trăiesc pe fața acestui pământ ca și cum,
în întreaga lume nu era altcineva, decât Dumnezeu și eu.
...
M-am
închinat Lui de câte ori am putut să o fac. Mi-am păstrat mintea
în prezența Lui sfântă. M-am gândit la El ori de câte ori mi am
dat seama că gândurile mi-au fugit de la El. A fost greu! Totuși,
am continuat în ciuda dificultăților pe care le-am întâlnit.
...
Am
ales să stau în prezența Domnului tot timpul zilei așa cum este
atunci când sunt în timpul destinat rugăciunii. Am alungat orice
din minte, care era în măsură să mă împiedice să mă gândesc
la Dumnezeu. Am procedat așa tot timpul, în fiecare oră, în
fiecare minut, chiar și atunci când eram mai ocupat cu treburile
zilnice.
...
avem
rezultate bune atunci când stăm credincioși în prezența Lui și-I
avem fața tot timpul înaintea noastră. Astfel suntem feriți să-L
jignim și să facem din toată inima acele lucruri care nu-I fac
plăcere. Din contră, un astfel de mod de viață produce în noi o
libertate sfântă și ne familiarizează cu Dumnezeu. Cerem harul de
care avem nevoie, și-l primim. Pe scurt, repetând deseori anumite
lucruri, ele devin un obicei. Prezența lui Dumnezeu devine ceva
obișnuit pentru noi.
XV
Consacrarea
Îți
trimit una din aceste cărți ce tratează trăirea în prezența lui
Hristos. Am impresia că oricine locuiește în prezența Domnului va
deveni curând un om spiritual.
Dă-mi
voie să continui puțin. Dacă un creștin experimentează într-un
mod corespunzător trăirea în prezența Domnului atunci inima
acelui creștin este goală de orice alte lucruri. De
toate.
De ce? Pentru că Dumnezeu vrea să stăpânească în inima aceea,
să fie singurul stăpân și singura posesiune din acea inimă. El
nu poate fi posesorul inimii cuiva, decât dacă în acea inimă nu
se mai găsește nimic. El nu poate pune ceva într-o inimă, decât
dacă acea inimă este goală pentru El ca să o umple din nou.
Știi
care este cea mai măreață viață pe care o putem trăi? Nu este
în toată lumea o altă viață, atât de dulce și de plăcută, ca
aceea trăită într-o continuă umblare24
cu Dumnezeu. Chiar acum când fac această afirmație, îmi dau seama
că numai cei ce au practicat și experimentat o umblare neîntreruptă
cu Domnul pot să înțeleagă ce am spus.
Dă-mi
voie să adaug că nu te sfătuiesc să umbli pe această cale doar
pentru că este „dulce și plăcută”! Nu plăcerea este cea pe
care o căutăm. Fie ca toate acestea să fie făcute doar dintr-un
motiv: pentru că-L iubim. Umblăm cu El pentru că este dorința și
scopul Lui să o facem.
Dacă
aș fi predicator aș predica, mai întâi de toate, despre locuirea
în prezența lui Hristos. Dacă aș putea, aș îndemna lumea
întreagă să stea în prezența Lui, atât cred eu că este El de
important și ușor de atins.
O!
Dacă am ști ce nevoie avem de prezența lui Dumnezeu. Dacă am
putea vedea cât de mare nevoie avem în toate lucrurile de ajutorul
Domnului. Dacă am vedea cu adevărat cât de neajutorați suntem
fără El, nu L-am pierde din priviri nici pentru o clipă.
Soră
dragă, chiar din clipa aceasta, ia o decizie sfântă și fermă că
niciodată, în mod voit, nu vei mai da înapoi din fața Lui.
Oprește-te, și cazi de acord împreună cu Domnul să rămâi în
sfânta Lui prezență pentru restul vieții tale. Apoi, din dragoste
pentru El, abandonează toate celelalte plăceri.
Este
posibil? Bineînțeles, dacă crezi. Decide-te din toată inima să
faci așa. Dacă vei face această aventură așa cum trebuie, îi
vei vedea curând efectele. Te voi ajuta cu rugăciunile mele simple.
XVII
Câteva
sfaturi practice
Întoarce-te
din când în când către El, și în tăcere mulțumește-I pentru
binele pe care ți-l face, chiar și atunci când ești în mijlocul
problemelor. Domnul îți cere ca El să fie acela, care te
consolează ori de câte ori ai nevoie de așa ceva.
Îndreaptă-ți
inima către Domnul atunci când mănânci, chiar și atunci când
ești cu cineva. Lui Îi face plăcere când îți aduci aminte de
El, indiferent cât de puțin te gândești la El sau cât de rar o
faci. Nici măcar nu este nevoie să o faci cu voce tare. El este
foarte aproape de tine atunci când îi mulțumești.
Soră
dragă, nu trebuie să mergi la „biserică” pentru a fi în
prezența Domnului. Poți să mergi înaintea Lui singură. Învață
să te manifești atunci, când te întorci spre El în lăuntrul
tău. Vorbește-I. Vorbește-I cu blândețe, umilință și
dragoste.
Oricine
este capabil de o discuție intimă și apropiată cu Domnul. Este
adevărat că pentru unii este mai ușor decât pentru alții. Dar,
ține cont că Domnul știe și aceasta! Așa că începe. Nu
contează dacă vei descoperi că este greu sau ușor. Începe. El
știe cum îți va fi! S-ar putea ca El să aștepte doar o decizie
din partea ta. Așa că decide-te. Acum!
Îndrăznește.
Nu avem mulți ani de trăit. Repet, anii pe care îi avem, să-i
trăim cu Dumnezeu. Dacă va fi suferință, ea va fi dulce, chiar
plăcută atât timp cât suntem cu El. Și fără El, cea mai mare
plăcere pe care ai putea-o avea nu este, soră, decât chin.
O,
fie El binecuvântat pentru toate. Amin.
Ultimul
cuvânt. Dă-I toată inima ta. În mijlocul treburilor, tot timpul,
ori de câte ori poți, dă-I inima ta. (Poți să o faci fără să
scoți un cuvânt. Sau poți să spui ceva în tăcere, șoptindu-I
ceva izvorât din dragostea ta pentru El.) Nu te împovăra cu
reguli, regulamente și metode; acționează cu credință - du-te
înaintea Lui. Dar fă-o cu dragoste și umilință adâncă.
XVIII
Mai
presus de orice metodă
În
primii ani ai căutărilor mele am folosit metode. Îmi stabileam
perioade de rugăciune când îmi consacram gândurile mele
referitoare la moarte, judecată, cer, iad sau păcatele mele. Am
procedat așa mulți ani de zile. Dar, în restul timpului unei zile,
am început să fac altceva. Restul timpului mi l-am petrecut, chiar
și atunci când aveam treburi de rezolvat, gândindu-mă la prezența
lui Dumnezeu. Întotdeauna am considerat că El era cu mine, chiar în
mine!
În
cele din urmă am renunțat la folosirea rugăciunilor metodice din
timpul momentelor speciale de rugăciune, ceea ce a constituit pentru
mine o mare plăcere și mângâiere. Am început, ca în timpul pus
deoparte pentru rugăciune, să procedez la fel ca în restul zilei,
adică să mă gândesc la prezența lui Dumnezeu. Acest mod nou de a
proceda mi-a descoperit și mai mult valoarea Domnului meu. Doar
credința și nu o metodă, și cu siguranță nu teama, a fost
aceea, care a adus rezultate în apropierea mea de Dumnezeu.
Acesta
a fost începutul.
Acum
am doar un singur lucru de făcut: să stau tot timpul în prezența
lui Dumnezeu și să nu fac sau să spun ceva, care să-I displacă25.
Am
renunțat la toate felurile de rugăciuni și perioadele de timp
fixate pentru rugăciune, în afara celor la care sunt obligat de
condiția în care mă găsesc. Tot ce am de făcut este să
perseverez pentru a fi în prezența Lui sfântă. O fac printr-o
concentrare ușoară și plină de dragoste asupra Domnului. Apoi
este experiența actuală în ce privește prezența Domnului. Cu
alte cuvinte i-aș spune: „o discuție secretă dintre sufletul meu
și Domnul”.
Pentru
mine, timpul fixat pentru rugăciune este la fel cu restul timpului
zilei. Este doar o continuare a trăirii în prezența lui Dumnezeu.
Câteodată mă văd pe mine însumi ca o piatră înaintea
sculptorului, gata pentru a fi transformată într-o statuie. Stau
înaintea Domnului dorind ca El să-și formeze imaginea Lui perfectă
în sufletul meu și să mă facă în întregime ca El. Altă dată,
când mă rog, simt cum duhul și sufletul mi se înalță, fără
nici cel mai mic efort din partea mea, către centrul ființei lui
Dumnezeu.
XX
Ordonarea
gândirii
Pentru
tine nu este o practică neobișnuită. Aproape toți au probleme cu
gândurile, care zboară în toate părțile. Mintea este
rătăcitoare. Dar, întrucât voința este stăpânul celorlalte
facultăți sufletești, ea poate să atragă atenția minții și să
o îndrepte să se gândească la Dumnezeu.
Când
eu am început, mintea era nedisciplinată. Din această cauză, la
început încercările mele erau stingherite de gândurile care-mi
fugeau aiurea. Astfel de obiceiuri sunt greu de controlat. Ele ne
atrag de la Domnul, chiar și împotriva voinței noastre.
Cred
că unul din remedii este să ne mărturisim greșelile și să ne
umilim înaintea lui Dumnezeu. Nu te sfătuiesc să spui multe
cuvinte în aceste rugăciuni. Cuvintele multe și discursurile sunt
o șansă pentru gândurile tale să zboare în altă parte.
În
schimb fă altceva. Stai înaintea Domnului, cum stă un sărac la
poarta celui bogat: așteptând. Să te preocupe păstrarea minții
în prezența Domnului.
Dacă
câteodată gândurile îți fug în altă parte, nu te necăji și
nu descuraja. Supărarea și descurajarea nu fac decât să-ți
distragă și mai mult gândurile de la Dumnezeu. Voința este cea,
care trebuie să-ți aducă mintea la tăcere. Dacă vei persevera în
felul acesta, Domnul va avea milă de tine.
Unul
din modurile în care îți vei putea aduna gândurile în timpul
rugăciunii, este să nu le lași să zboare prea mult în restul
timpului. Păstrează-le numai în prezența Domnului în tot timpul
zilei. Obișnuiește-te să-ți aduci aminte de Domnul adesea26.
Dacă vei face tot mai mult așa, îți va fi ușor să-ți păstrezi
mintea calmă și controlată atunci când te rogi.
Să
fim serioși în aceste lucruri, și să ne rugăm unul pentru
celălalt.
ÎNVAŢĂ
SĂ TE CONCENTREZI ASUPRA
DOMNULUI
ISUS
„Am
necurmat pe Domnul înaintea ochilor mei” (Psalm
16:8)
Viața
lui Frank Laubach a început să se destrame când planul său
privind poporul Maranao din Filipine a fost respins. Apoi, a pierdut
trei copii din cauza malariei, iar soția lui și copilul care a mai
rămas s-au mutat. În disperare, Laubach s-a urcat pe un munte
pentru a-L căuta pe Dumnezeu. El scrie: „Buzele mele au început
să se miște și părea că Dumnezeu vorbește: «Ai
eșuat pentru că nu iubești cu adevărat acest popor. Te simți
superior… pentru că ești alb. Uită de culoarea pielii tale;
gândește-te la cât de mult îi iubesc Eu și ei vor răspunde».
Eu
am răspuns: “Dumnezeule, nu știu dacă ai vorbit prin buzele
mele, dar știu că este adevărat. Planurile mele s-au fărâmițat
toate. Alungă-mă din mine însumi, pune stăpânire, pune gândurile
Tale în mintea mea”. În acea zi Laubach s-a decis să trăiască
– concentrat asupra prezenței lui Dumnezeu! El scrie despre două
lucruri: o vedere dublă – „Uită-te la ceilalți nu la cum
arată, ci la cum îi vede Dumnezeu”; soluționarea problemelor –
„Vei gândi mai limpede dacă îl incluzi pe Dumnezeu. La ora
mesei, așează un scaun în plus la masă pentru a-ți aminti că El
e mereu prezent.
Pune o imagine a Domnului Isus sau un verset într-un loc vizibil când te duci la culcare și când te trezești. Contează pe el – aceasta va da tonul acelei zile.”
Pune o imagine a Domnului Isus sau un verset într-un loc vizibil când te duci la culcare și când te trezești. Contează pe el – aceasta va da tonul acelei zile.”
Versiunea
Bibliei “The New Living Bible” parafrazează cuvintele
psalmistului: „Știu că Domnul e mereu cu mine. Nu mă voi
clătina, căci El e lângă mine” (Psalmul 16:8). Lucrul asupra
căruia te concentrezi devine influența dominantă în viața ta.
Frank Laubach a continuat scriind cărți, care au ajuns cărți de
căpătâi în unele cruciade literare mondiale și devenind
consilier pentru împărați și președinți. Dar cea mai mare
realizare a lui a fost că a învățat să se concentreze asupra
Domnului Isus.
1Apoi,
noi cei vii, care vom fi rămas, vom fi răpiți toți împreună cu
ei în nori, ca să întâmpinăm pe Domnul în văzduh; și
astfel vom fi totdeauna cu Domnul. (1 Tesaloniceni 4:17)
2Drept
răspuns, Isus i-a zis: „Dacă Mă iubește cineva, va păzi
Cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi. Noi vom veni la el
și vom locui împreună cu el. (Ioan 14:23)
3Vorbiți
între voi cu psalmi, cu cântări de laudă și cu cântări
duhovnicești, și cântați și aduceți din toată inima laudă
Domnului. (Efeseni 5:19)
4Cuvântul
lui Hristos să locuiască din belșug în voi în toată
înțelepciunea. Învățați-vă și sfătuiți-vă unii pe alții
cu psalmi, cu cântări de laudă și cu cântări duhovnicești,
cântând lui Dumnezeu cu mulțumire în inima voastră. (Coloseni
3:16)
5Nu
vă îngrijorați de nimic; ci, în orice lucru,
aduceți cererile voastre la cunoștința lui Dumnezeu, prin
rugăciuni și cereri, cu mulțumiri. (Filipeni 4:6)
6...
despărțiți de Mine nu puteți face nimic. (Ioan
15:5)
7Nu
vă înșelați preaiubiții mei frați: orice ni se dă bun
și orice dar desăvârșit este de sus, coborându-se de la
Tatăl luminilor, în care nu este nici schimbare, nici umbră de
mutare. (Iacov 1:16-17)
8Încrede-te
în Domnul din toată inima ta și nu te bizui pe înțelepciunea
ta! Recunoaște-L în toate căile tale, și El îți va netezi
cărările. (Proverbe 3:5-6)
9Să
știi că în zilele din urmă vor fi vremuri grele. Căci oamenii
vor fi iubitori de sine, iubitori de bani, lăudăroși, trufași,
hulitori, neascultători de părinți, nemulțumitori, fără
evlavie, fără dragoste firească, neînduplecați, clevetitori,
neînfrânați, neîmblânziți, neiubitori de bine, vânzători,
obraznici, îngâmfați; iubitori mai mult de plăceri decât
iubitori de Dumnezeu; având doar o formă de evlavie, dar
tăgăduindu-i puterea. Depărtează-te de oamenii aceștia. (2
Timotei 3:1-5)
10Cel
ce M-a trimis este cu Mine; Tatăl nu M-a lăsat singur, pentru că
totdeauna fac ce-I este plăcut.” (Ioan 8:29)
11Am
necurmat pe Domnul înaintea ochilor mei: când este El la dreapta
mea, nu mă clatin. (Psalmi 16:8)
12După
aceea, David a întrebat pe Domnul: „Să mă sui în vreuna din
cetățile lui Iuda?” Domnul i-a răspuns: „Suie-te.” David a
zis: „Unde să mă sui?” Și Domnul a răspuns: „La Hebron.”
(2 Samuel 2:1)
13În
ceasul acela, Isus S-a bucurat în Duhul Sfânt și a zis: „Tată,
Doamne al cerului și al pământului, Te laud pentru că ai ascuns
aceste lucruri de cei înțelepți și pricepuți, și le-ai
descoperit pruncilor. Da, Tată, fiindcă așa ai găsit cu cale Tu.
(Luca 10:21)
14Nu
crezi că Eu sunt în Tatăl, și Tatăl este în Mine? Cuvintele pe
care vi le spun Eu, nu le spun de la Mine; ci Tatăl, care locuiește
în Mine, El face aceste lucrări ale Lui. (Ioan 14:10)
15Eu
nu pot face nimic de la Mine însumi: judec după cum aud; și
judecata Mea este dreaptă, pentru că nu caut să fac voia Mea, ci
voia Tatălui, care M-a trimis. (Ioan 5:30)
16Isus
a luat din nou cuvântul și le-a zis: „Adevărat, adevărat vă
spun că Fiul nu poate face nimic de la Sine; El nu face decât ce
vede pe Tatăl făcând; și tot ce face Tatăl face și Fiul
întocmai. (Ioan 5:19)
17Mă
rog ca toți să fie una, cum Tu, Tată, ești în Mine, și Eu în
Tine... (Ioan 17:21)
18Eu
și Tatăl una suntem. (Ioan 10:30)
19Deci
fie că mâncați, fie că beți, fie că faceți altceva: să
faceți totul pentru slava lui Dumnezeu. (1 Corinteni 10:31)
20A
rânduit dintre ei doisprezece, ca să-i aibă cu Sine... (Marcu
3:14)
21Nu
vă îngrijorați de nimic; ci, în orice lucru, aduceți cererile
voastre la cunoștința lui Dumnezeu, prin rugăciuni și cereri, cu
mulțumiri. (Filipeni 4:6)
22Orice
faceți să faceți din toată inima, ca pentru Domnul, nu ca pentru
oameni, (Coloseni 3:23)
23Tu
mă înconjori pe dinapoi și pe dinainte și-Ţi pui mâna peste
mine. (Psalmi 139:5)
24Noe
era un om neprihănit și fără pată între cei din vremea lui:
Noe umbla cu Dumnezeu. (Geneza 6:9)
25Cel
ce M-a trimis este cu Mine; Tatăl nu M-a lăsat singur, pentru că
totdeauna fac ce-I este plăcut.” (Ioan 8:29)
26...
când mi-aduc aminte de Tine în așternutul meu, și când mă
gândesc la Tine în timpul priveghiurilor nopții. (Psalmi 63:6)
Ce minunat ar fi dacå poporul Domnului ar tråi asa(ca Enoh) !
RăspundețiȘtergereToate binecuvintårile Domnului, peste dvs. si familia dvs.