Scriere de învățătură pentru
vremurile din urmă
„Fiindcă
ai păzit cuvântul răbdării Mele, te voi păzi și Eu de ceasul
încercării, care are să vină peste lumea întreagă ca să
încerce pe locuitorii pământului. Eu vin curând. Păstrează ce
ai, ca nimeni să nu-ți ia cununa.” (Apocalipsa 3:10-11)
„Cât
privește venirea Domnului nostru Isus Hristos și strângerea
noastră laolaltă cu El, vă rugăm, fraților, să nu vă lăsați
clătinați așa de repede în mintea voastră și să nu vă
tulburați de vreun duh, nici de vreo vorbă, nici de vreo epistolă,
ca venind de la noi, ca și cum ziua Domnului ar fi și venit chiar.
Nimeni să nu vă amăgească în vreun chip; căci nu va veni
înainte ca să fi venit lepădarea de credință și de a se
descoperi omul fărădelegii, fiul pierzării, potrivnicul care se
înalță mai presus de tot ce se numește „Dumnezeu” sau de ce
este vrednic de închinare. Așa că se va așeza în Templul lui
Dumnezeu, dându-se drept Dumnezeu.” (2 Tesaloniceni 2:1-4)
Știm
din Biblie – și suntem niște oameni binecuvântați că știm
acest adevăr – că înainte de revenirea Domnului Isus, pe pământ
va fi o mare lepădare de credință. De-a lungul veacurilor au fost
destui apostați care s-au lepădat de Mântuitorul lor, dar în
aceste vremuri din urmă va fi o lepădare la o scară mare,
concomitentă cu apariția Antihristului.
Pentru
a nu fi prinși de tăvălugul lepădării de credință și pentru a
scăpa de plasa întinsă de Satan, Dumnezeu le descoperă copiilor
Săi care sunt cauzele și cum se pot apăra. Căci această lepădare
de credință nu vine peste noapte, ci este precedată de anumiți
pași greșiți.
Studiind
în ultima vreme epistola către Romani, Duhul Sfânt mi-a arătat în
capitolul 1:18-32 existența a trei trepte ale căderii. Ele se
aplică la fel de bine atât omenirii în general, cât și copiilor
lui Dumnezeu. Să nu considerăm că lucrul acesta nu ne privește pe
noi, ci să luăm seama la îndemnul apostolului Pavel: „Astfel,
dar, cine crede că stă în picioare să ia seama să nu cadă.”
(1 Corinteni 10:12)
1. Abandonarea
închinării
…fiindcă,
măcar că au cunoscut pe Dumnezeu, nu
L-au proslăvit ca
Dumnezeu, nici
nu I-au mulțumit,
ci s-au dedat la gândiri deșarte și inima lor fără
pricepere s-a întunecat… (Romani 1:21-23)
Când
vorbim de închinare, vorbim de o atitudine de mulțumire, de
proslăvire, de dragoste, de respect profund, de teamă sfântă de
Dumnezeu.
Minimum
necesar pentru orice om de pe Pământ ar trebui să fie teama sfântă
față de Creatorul său. Dar pentru cel care L-a cunoscut pe Isus
Hristos ca Mântuitor, starea normală este aceea de mulțumire
continuă, de recunoștință veșnică față de Cel care s-a
jertfit pentru noi. Creștinul trebuie să fie omul care la orice pas
îi mulțumește lui Dumnezeu, care mereu își aduce aminte de
jertfa Domnului Isus Hristos pentru păcatele lui. De aceea, el
trebuie să fie nelipsit de la celebrarea Cinei Domnului. Când
începe să părăsească această stare, creștinul se găsește
într-un mare pericol, el a pornit pe pantă în jos.
Abandonarea
atitudinii de mulțumire față de Dumnezeu are la rândul ei
sub-treptele ei. Mai întâi omul devine delăsător în a-I mulțumi
lui Dumnezeu pentru toate lucrurile1,
așa cum suntem îndemnați în biblie. Nu mai mulțumește dimineața
când deschide ochii și vede că este sănătos, nu mai mulțumește
la masă, sau mulțumește „printre îmbucături”, nu mai
mulțumește seara că are un acoperiș deasupra capului și un
Dumnezeu care veghează asupra lui, și, în general, nu mai vede la
tot pasul motive de a-I mulțumi lui Dumnezeu. Omul nu mai este
mulțumit cu Dumnezeul lui. Înaintașii noștri, când erau
întrebați ce mai fac, fie că erau întrebați de creștini sau de
oameni din lume, răspunsul lor era invariabil, „Mulțumesc lui
Dumnezeu, bine.” Așa simțeau ei, că trebuie să-I mulțumească
mereu, și nu se rușinau.
A
doua sub-treaptă este atunci când creștinul începe să devină
nemulțumit. Mai întâi a încetat să-I mulțumească Domnului,
apoi a devenit încet încet tot mai nemulțumit. E nemulțumit de
școala la care merge, e nemulțumit de servici, de biserică, de
mâncarea din frigider, de hainele de pe el, de patul în care
doarme. Apoi e nemulțumit de copii, de soț sau de soție. Și, pe
neobservate, se instalează o stare generală de nemulțumire2.
Și,
în final, calcă și pe a treia sub-treaptă și ajunge ca evreii
eliberați de Dumnezeu din Egipt, care au început să regrete și să
prețuiască mai mult ceea ce au abandonat în Egipt (oalele cu
carne) decât ceea ce au primit de la Dumnezeu (eliberarea din
sclavie) și ceea ce le promitea Dumnezeu că vor dobândi ca sfârșit
al credinței lor (fericirea din țara Canaanului).
Evreii
aceștia aveau în spate Egiptul – locul sclaviei lor; înaintea
ochilor lor era prezența lui Dumnezeu – prin mana din cer pe care
o culegeau în fiecare dimineață și prin prezența Domnului
(„stâlpul de nor” și „stâlpul de foc”); iar în viitorul
apropiat era promisiunea intrării în țara Canaanului – locul
unde curgea lapte și miere. Dar, cu toată prezența lui Dumnezeu
din prezent și cu toate promisiunile unui viitor strălucit, inima
lor s-a întors spre Egipt, au început să regrete Egiptul și chiar
au fost pe punctul de a-și alege o căpetenie pentru a se întoarce
în Egipt.
Credeți
că asta a fost doar atunci? Din nefericire, nu. Istoria se repetă
periodic. Sunt profund îndurerat când văd creștini care au
părăsit „minima” teamă sfântă de Dumnezeu, „minima”
recunoștință față de Salvatorul lor, și au ajuns să regrete
„libertățile” pe care le-au avut când trăiau în lume.
Aceștia au ajuns să nu mai prețuiască ceea ce au primit de la
Dumnezeu (eliberarea din sclavia păcatului, iertarea păcatelor,
calitatea de fiu al Tatălui ceresc, părtășia cu Domnul Isus
Hristos, darul Duhului Sfânt) și au ajuns să nesocotească ceea ce
le promite Dumnezeu (fericirea fără de sfârșit în Împărăția
cerurilor).
Este
greu de crezut, dar asta se întâmplă; toate aceste bogății
spirituale din prezent și toate fericirile promise în veșnicie nu
mai reprezintă mare lucru pentru ei, față de ceea ce cred ei că
au pierdut. Ca altădată Esau, unii creștini zic și ei „...la
ce-mi slujește dreptul acesta de întâi născut?” (Geneza
25:32)
Îmi
aduc aminte cu exactitate că acesta a fost unul din primele mele
mesaje la începutul slujirii, acum 20 de ani. Evreii eliberați din
sclavia Egipteană trebuiau să stea liniștiți, în ascultare, în
credință, o scurtă perioadă de timp, până urmau să ajungă în
țara promisă. Dar au sfârșit-o tragic. În același fel, celor ce
au crezut în Isus Hristos li se promite o viață fără de sfârșit
în Împărăția Cerurilor. Ei doar trebuie să stea liniștiți
lângă Dumnezeul lor. Și unii nu stau liniștiți, nu stau smeriți,
trag cu ochiul la lumea aceasta și cad în plasa celui rău. Și
uită îndemnurile Tatălui lor:
„Nu
iubiți lumea, nici lucrurile din lume. Dacă iubește cineva lumea,
dragostea Tatălui nu este în el. Căci tot ce este în lume: pofta
firii pământești, pofta ochilor și lăudăroșia vieții, nu este
de la Tatăl, ci din lume. Și lumea și pofta ei trec; dar cine face
voia lui Dumnezeu rămâne în veac.” (1 Ioan 2:15-17)
2. Abandonarea
Cuvântului lui Dumnezeu
S-au fălit
că sunt înțelepți și au înnebunit. (Romani 1:22)
...
n-au căutat să păstreze pe Dumnezeu în cunoștința lor. (Romani
1:28)
A
doua treaptă a căderii este abandonarea Cuvântului lui Dumnezeu în
favoarea înțelepciunii proprii. După ce au părăsit închinarea
și mulțumirea față de Dumnezeu, părăsesc și ascultarea de
Cuvântul Lui. Unii abandonează pur și simplu citirea și meditarea
la Cuvântul lui Dumnezeu și întrerup astfel contactul cu adevărul
care trebuie să ne spele mereu mintea și traiul de influențele
lumești. Ei ajung să ignore poruncile lui Dumnezeu, nu mai caută
în Scriptură voia lui Dumnezeu pentru viața lor și părăsesc
dependența de Dumnezeu. Oamenii încep să se creadă înțelepți
fără revelație din Cuvântul lui Dumnezeu. Cred că pot să-și
rezolve și singuri problemele, fără să-L întrebe pe Dumnezeu.
Adam
și Eva n-au ascultat de porunca lui Dumnezeu și au pus-o la
îndoială. Saul, odată ajuns împărat, a început să facă
lucrurile de capul lui – credea că poate să îndeplinească voia
lui Dumnezeu după înțelepciunea lui. Într-o anumită situație,
Iosua n-a întrebat pe Dumnezeu în privința unor gabaoniți
vicleni, și poporul Israel a avut de suferit din cauza aceasta mulți
ani.
Menținerea
unei legături vii cu Dumnezeu, în fiecare zi, prin intermediul
Cuvântului Bibliei, este o luptă continuă, pe care o văd tot mai
grea în ultimii ani, atât în viața mea, cât și a celor din
jurul meu. Avem nevoie de Cuvântul lui Dumnezeu mult mai mult decât
avem nevoie de apă și de aer pentru trupul nostru. Umblând prin
mijlocul acestui „neam ticălos” (cum îl numea Petru), zilnic ne
infectăm cu felul lor de gândire, cu felul lor de vorbire, cu felul
lor de viețuire. Și de aceea avem nevoie, tot zilnic, să fim
spălați de influențele lumești prin Cuvântul lui Dumnezeu. Și
atunci când este cazul, să apelăm la mărturisirea păcatului și
la curățirea prin sângele Mielului.
Îmi
aduc aminte că, odată, în timp ce îmi pregăteam o predică
despre vremurile din urmă, încercând să observ reacția
societății la păcatele groaznice care s-au extins cu rapiditate în
ultimii ani, am citit câteva articole care descriau într-un mod
foarte pozitiv homosexualitatea și pedofilia. După citirea
articolelor am simțit cum inima mea s-a îngreuiat și stomacul mi
se întorcea pe dos. Starea aceasta nu mă părăsea, și nu-mi
trecea cu niciun medicament. Atunci, îndemnat de Duhul Domnului, am
citit toată Legea lui Dumnezeu din cartea Exod și Deuteronom, și
îndeosebi acele pasaje în care Dumnezeu le spunea evreilor să nu
practice sub nicio formă lucrurile scârboase pe care le-au văzut
în Egipt, și nici cele pe care le vor vedea în Canaan, căci ei
sunt un popor sfânt. Citirea Legii sfinte a lui Dumnezeu mi-a
curățat cugetul de toate mizeriile acumulate acolo din articole, și
mi‑a readus starea de liniște, de curăție, de pace.
Am
practicat de multe ori, îndemnat de Duhul Domnului, căutarea voii
lui Dumnezeu în Cuvântul lui Dumnezeu. Când aveam de luat o
decizie, mă retrageam 1-2 ore în balconul meu, și acolo mă rugam
și căutam voia lui Dumnezeu citind Cuvântul. Începeam de obicei
cu cartea Proverbelor, și apoi cum mă călăuzea Duhul Domnului. Și
de multe ori am primit lumină cum să procedez. Dar când am luat
hotărâri pripite, de moment, în funcție de impuls, de multe ori
am greșit grav.
Mai
mult, chiar și după ce ai citit din Scriptură, o mulțime de
buruieni stau gata să năpădească roadele ieșite din citirea
Cuvântului: „Sămânța
care a căzut între spini închipuiește pe aceia care, după ce au
auzit Cuvântul, își văd de drum și-l lasă să fie înăbușit
de grijile, bogățiile și plăcerile vieții acesteia și n-aduc
rod care să ajungă la coacere.” (Luca 8:14) De
aceea Dumnezeu accentuează mult în Scriptură practica meditării,
cugetării adânci. Luați-o de exemplu pe Maria, mama Domnului Isus.
Iată ce citim despre ea: „Maria
păstra toate cuvintele acelea și se gândea la ele în inima ei.”
(Luca 2:19,51) Pe
vremea aceea nu avea un caiet de notițe, nici biblia oricând la
îndemână, dar ceea ce auzea (la sinagogă, sau din ce vorbea Isus)
păstra în inima ei și, în timpul liber medita la ele.
Când
vezi că un creștin s-a obișnuit să fie indiferent față de
citirea și meditarea la Cuvântul lui Dumnezeu, când vezi că nu
mai caută în Cuvânt atunci când este într-o nevoie sau are de
luat o decizie, când vezi că nu mai cere un sfat unui om al lui
Dumnezeu, poți să-l compătimești și să te rogi pentru el. E în
mare pericol.
Cineva
povestea că a întâlnit niște misionari greci. Ceea ce l‑a
uimit și i-a rămas întipărit pentru toată viața, a fost faptul
că aproape la orice întrebare care li se punea, ei răspundeau
„Haideți să vedem ce spune Cuvântul lui Dumnezeu.” Ei
renunțaseră la „deșteptăciunea” lor în favoarea
înțelepciunii Cuvântului lui Dumnezeu. Pentru mulți dintre noi
aceasta pare o nebunie.
Unele
pilde nu le uiți niciodată. Așa sper să fie și pilda următoare,
care cred că-mi va rămâne multă vreme în memorie datorită
frumuseții și adevărului pe care-l conține.
Povestea
este spusă de un bătrân care a trăit într-o fermă din munții
zonei estice din Kentucky împreună cu nepotul său. În fiecare
dimineață, bunicul se trezea devreme și stând la masa din
bucătărie citea din vechea sa Biblie. Nepotul său, care voia să
fie exact ca el, a încercat să îl imite în orice fel în care
putea.
Într-o
zi, nepotul a întrebat: „Bunicule, încerc să citesc Biblia exact
ca tine, însă n-o înțeleg, și ceea ce înțeleg uit imediat ce
închid cartea. La ce bun să citesc Biblia?” Bunicul s-a întors
liniștit de la punerea cărbunelui în sobă și a spus: „Ia acest
coș în care punem cărbunii, du‑te la râu și adu un coș cu
apă!”
Băiatul
a făcut așa cum i s-a spus, deși toată apa s-a scurs înainte să
ajungă acasă. Bunicul a râs și a spus: „Va trebui să te miști
mai rapid data viitoare” și l-a trimis iar la râu cu coșul
pentru o altă încercare.
De data asta, băiatul alergă mai rapid, dar, din nou, coșul era gol înainte să ajungă acasă. Fără suflare, i-a spus bunicului că era „imposibil să cari apă în coș” și a mers să ia o găleată în locul coșului. Bătrânul a spus: „Nu doresc o găleată de apă. Vreau un coș de apă. Poți face asta! Doar că nu ai încercat îndeajuns de mult”, și ieși pe ușă pentru a-l privi pe băiat încercând din nou.
De data asta, băiatul alergă mai rapid, dar, din nou, coșul era gol înainte să ajungă acasă. Fără suflare, i-a spus bunicului că era „imposibil să cari apă în coș” și a mers să ia o găleată în locul coșului. Bătrânul a spus: „Nu doresc o găleată de apă. Vreau un coș de apă. Poți face asta! Doar că nu ai încercat îndeajuns de mult”, și ieși pe ușă pentru a-l privi pe băiat încercând din nou.
Acum, băiatul știa că acest lucru era imposibil, dar dorea să arate bunicului că, deși alerga cât de repede putea, apa se scurgea înainte să se îndepărteze de tot. Băiatul puse apă și fugi tare, însă, când ajunse la bunicul său, coșul era din nou gol.
Fără
suflare, el spuse: „Vezi, bunicule, este fără folos!”
Bătrânul
spuse: „Deci, crezi că asta e fără folos? Uită-te la coș!”
Băiatul privi coșul și, pentru prima oară, realiză că coșul
arăta diferit. În locul unui coș murdar de cărbuni era unul
curat. „Fiule, asta se întâmplă când citești Biblia. S-ar
putea să nu înțelegi sau să nu memorezi totul, însă, când
citești, te va schimba dinăuntru spre dinafară.”
Asta e lucrarea lui Dumnezeu în viețile noastre… să ne schimbe dinăuntru spre dinafară și să ne transforme lent în imaginea Fiului Său. Acesta este locul în care Duhul Sfânt vine și joacă rolul important.
„Căci Cuvântul lui Dumnezeu este viu și lucrător, mai tăietor decât orice sabie cu două tăișuri: pătrunde până acolo că desparte sufletul și duhul, încheieturile și măduva, judecă simțirile și gândurile inimii. Nicio făptură nu este ascunsă de El, ci totul este gol și descoperit înaintea ochilor Aceluia cu care avem a face.” Evrei 4:12-13
Asta e lucrarea lui Dumnezeu în viețile noastre… să ne schimbe dinăuntru spre dinafară și să ne transforme lent în imaginea Fiului Său. Acesta este locul în care Duhul Sfânt vine și joacă rolul important.
„Căci Cuvântul lui Dumnezeu este viu și lucrător, mai tăietor decât orice sabie cu două tăișuri: pătrunde până acolo că desparte sufletul și duhul, încheieturile și măduva, judecă simțirile și gândurile inimii. Nicio făptură nu este ascunsă de El, ci totul este gol și descoperit înaintea ochilor Aceluia cu care avem a face.” Evrei 4:12-13
3. Abandonarea
sfințeniei (întoarcerea la practicarea păcatului)
Fiindcă
n-au căutat să păstreze pe Dumnezeu în cunoștința lor, Dumnezeu
i-a lăsat în voia minții lor blestemate, ca să facă lucruri
neîngăduite. Astfel au ajuns plini de orice fel de nelegiuire, de
curvie, de viclenie, de lăcomie, de răutate … (Romani 1:28-32)
Teama,
respectul și dragostea profundă față de Dumnezeu, precum și
preocuparea zilnică, continuă, cu Cuvântul lui Dumnezeu duc la
păstrarea lui Dumnezeu în cunoștința noastră. De cealaltă
parte, lipsit de frica de Dumnezeu și lipsit de Cuvântul lui
Dumnezeu, creștinul abandonează sfințenia și ajunge treptat în
păcatele pe care le părăsise odinioară, mergând până la cele
mai grave, curvia, preacurvia, viclenia, pornografia, ura,
neiertarea, etc. Ceea ce a început doar ca o „mică” indiferență
față de Dumnezeu, poate sfârși într-o plinătate a păcatului.
Cuvântul lui Dumnezeu pentru astfel de oameni, spus prin apostolul
Petru, este deosebit de aspru:
„În
adevăr, dacă, după ce au scăpat de întinăciunile lumii, prin
cunoașterea Domnului și Mântuitorului nostru Isus Hristos, se
încurcă iarăși și sunt biruiți de ele, starea lor de pe urmă
se face mai rea decât cea dintâi. Ar fi fost mai bine pentru ei să
nu fi cunoscut calea neprihănirii, decât, după ce au cunoscut-o,
să se întoarcă de la porunca sfântă care le fusese dată. Cu ei
s-a întâmplat ce spune zicala adevărată: „Câinele s-a întors
la ce vărsase” și „scroafa spălată s-a întors să se
tăvălească iarăși în mocirlă.” (2 Petru 2:20-22)
Vă
rog să citiți cu atenție versetele de mai sus și să observați
că este vorba de niște oameni care fuseseră eliberați din robia
păcatelor, dar au sfârșit prin a fi biruiți din nou de ele.
Majoritatea
celor pe care i-am cunoscut că au căzut din credință – în
special când eram în comitetul unei biserici și analizam aceste
cazuri – părăsiseră teama de Dumnezeu și părtășia cu
Dumnezeu prin Cuvântului Scripturii. Nu deodată, ci treptat.
Ne
mirăm uneori când auzim despre un frate sau o soră că a căzut în
păcatul curviei sau alt păcat grav. Dacă însă ne vom duce pe
fir, vom descoperi că undeva în trecut s-a petrecut ruptura de
Dumnezeu și de Cuvântul Lui.
4.
Țineți-vă bine ancorați
"De
aceea, cu atât mai mult trebuie să
ne ținem de
lucrurile pe care le‑am auzit, ca
să nu fim depărtați de ele."
(Evrei 2:1)
Dragul
meu cititor, îți dai tu seama cu adevărat ce ai primit prin
credința în Isus Hristos? Ești tu conștient de faptul că ești
copilul legitim al Tatălui ceresc? Îți poți tu imagina cum va
arăta pentru tine gloria3 viitoare
de care vei avea parte la nesfârșit în Împărăția lui Dumnezeu,
dacă rămâi în credință până la sfârșit, fără să te abați
de la nădejdea Evangheliei pe care ai auzit-o?
Mă
gândesc uneori că suntem în postura unui fiu al unui împărat
pământesc, care se joacă prin curtea palatului cu copiii slugilor,
și nici măcar nu realizează că odată, ca moștenitor al
tronului, va împărăți4 peste
toată averea tatălui său.
Zice
sf. Ioan Gură de Aur: „Patimile de aici, de orice fel ar fi ele,
se mărginesc în viața prezentă, pe când bunurile viitoare se
întind în veacuri nesfârșite. Între slava de-acum și cea
viitoare, este aceeași deosebire ca între vis și realitate."
Ai
auzit? „Bunurile
viitoare se întind în veacuri nesfârșite!” Și
în cartea Apocalipsei scrie despre fiii lui Dumnezeu că „vor
împărăți în vecii vecilor” (Apocalipsa
22:5). Dacă
înțelegi toate aceste lucruri, atunci trebuie să fii nebun să
pierzi această comoară pentru plăcerile de o clipă ale păcatului.
Nu
coborî pe prima treaptă a căderii, ci rămâi un om mulțumitor
față de Dumnezeu
Fiindcă
am primit, dar, o împărăție care nu se poate clătina, să ne
arătăm mulțumitori și să aducem astfel lui Dumnezeu o închinare
plăcută, cu evlavie și cu frică. (Evrei 12:28)
Mulțumiți
lui Dumnezeu pentru toate lucrurile; căci aceasta este voia lui
Dumnezeu, în Hristos Isus, cu privire la voi. (1 Tesaloniceni 5:18)
Închinarea,
în biblie, este un concept complex. Îmi imaginez un împărat a
cărui conducere este desăvârșită. El este plin de bunătate și
face dreptate săracului și oricărui om obijduit din împărăția
sa. Datorită conducerii lui înțelepte, în țară este belșug.
Oamenii se simt iubiți de împărat și în siguranță, pentru că
toți răufăcătorii au fost închiși. Peste tot domnește bucuria,
liniștea și pacea.
Când
împăratul acesta trece prin ținuturile împărăției lui, ca să
vadă starea poporului, supușii lui sunt plini de recunoștință,
se aruncă pur și simplu la pământ și i se închină: „Veșnic
să trăiești împărate.” Ei sunt atât de mulțumiți de
împăratul lor, încât îi doresc împăratului să trăiască
veșnic, pentru că ar vrea ca și nepoții și strănepoții lor să
se bucure de o astfel de conducere.
Așa
aș vedea închinarea noastră față de Dumnezeul nostru. Cu niciun
chip nu trebuie să renunțăm la timpul de închinare personal (și
acolo unde este posibil, la altarul de familie).
Nu
coborî pe a doua treaptă a căderii, ci rămâi nedezlipit de
Cuvântul lui Dumnezeu și meditează mult la el
Cu
niciun chip nu trebuie să renunțăm la citire, la meditare, la
studiul aprofundat al Scripturii, la memorarea cuvintelor Domnului.
Trebuie să eliminăm activitățile nefolositoare, întâlnirile
care nu ne zidesc, timpii morți, ca să avem destul timp pentru
lucrurile spirituale.
Nu
începe ziua fără închinare și fără Cuvântul lui Dumnezeu. Nu
alerga în primul rând la ale tale. Nu începe ziua pe telefonul
mobil. Șezi. Mulțumește-I lui Dumnezeu. Și lasă-L să-ți
vorbească.
Am
observat o mulțime de moduri prin care cel rău caută să ne
devieze de la întâlnirea cu Domnul nostru prin Cuvânt și
rugăciune. Unii se culcă prea târziu, și dimineața sunt foarte
obosiți ca să mai aibă timp de părtășie. Alții își găsesc
dimineața timp pentru orice, mai puțin pentru Domnul. Alții încep
cu Domnul, dar sfârșesc timpul de părtășie pe internet, printre
știri sau mesaje de pe facebook.
O
poezie descoperită recent ne readuce aminte importanța și
frumusețea timpului de părtășie cu Domnul.
MANA
DE DIMINEAȚĂ
La
începutul fiecărei zile,
Când
se aleargă după hrană,
Strângeți
în suflet o măsură plină
Din
al Scripturii vas ceresc cu mană.
Mai
înainte ca să plece
gândul
Spre
lucruri și probleme efemere,
Micul
dejun luați-l din Cuvântul
Ce
dă lumină, viață și putere.
O
zi nu încălzește pe cealaltă,
Ce-am
strâns pe azi nu ne hrănește mâine,
Căci
cea mai sfântă mare-nvățătură
E
dependența de cereasca mană.
(George
Uba)
De
asemenea, tot în ce privește importanța Cuvântului lui Dumnezeu,
nu lua hotărâri fără El. Cu cât decizia pe care o ai de luat
este mai grea (schimbarea locului de muncă, dorința de a pleca din
țară, atitudinea față de copiii tăi neascultători, sau ce să
faci când ești în pragul divorțului) cu atât trebuie să petreci
mai mult timp în liniște cu Domnul, citind Cuvântul Lui, citind
meditații, cărți, sau consultându-te cu un om al lui Dumnezeu.
Nu
coborî pe a treia treaptă a căderii
Dacă
ai coborât deja primele două trepte – dacă ai devenit indiferent
față de Dumnezeu, cârtitor, nemulțumit cu soarta ta; dacă ai
abandonat citirea Cuvântului lui Dumnezeu – atunci ești doar la
un pas de prăbușirea totală și de întoarcere la păcatele de
odinioară, ba chiar și la altele mai grele.
Mai
este cale de întoarcere? Mai poți ajunge înapoi, în starea
dinainte de a fi început să cobori? Doar prin pocăință. De
obicei omul devine înfășurat de neputință, și numai pocăința
și strigătul disperat către Dumnezeu îl mai salvează. Pune-ți
cenușă în cap și strigă fără rușine către Dumnezeu, „Doamne,
ai milă de mine păcătosul!”
Cuvintele
apostolului Iacov par deosebit de brutale, dar asta este soluția
pentru cel care a părăsit frica de Dumnezeu și Cuvântul lui
Dumnezeu: „Apropiați-vă
de Dumnezeu, și El Se va apropia de voi. Curățați-vă mâinile,
păcătoșilor; curățați-vă inima, oameni cu inima împărțită!
Simțiți-vă ticăloșia; tânguiți-vă și plângeți! Râsul
vostru să se prefacă în tânguire, și bucuria voastră în
întristare: smeriți-vă înaintea Domnului, și El vă va înălța.”
(Iacov 4:8-10)
5.
Și totuși, de ce coboară creștinii treptele?
Coborârea
treptelor presupune că s-a instaurat o răceală între om și
Dumnezeu. Mi-am tot frământat mintea cum de se poate întâmpla așa
ceva. Cum de cade creștinul din dragostea dintâi? Cum de nu-i mai
face plăcere să stea cu Domnul lui în părtășie, să citească
biblia, să se roage, să cânte, să se gândească la frații lui
și la semenii lui și să-i slujească? Cum de lucrurile lumii pun
din nou stăpânire pe el? Cum de-i face mai mare plăcere să
privească minute în șir (sau ore) la televizor sau pe Facebook la
tot felul de lucruri fără folos, sau să se angajeze în tot felul
de vorbării goale și lumești, decât să citească și să
mediteze la Cuvântul lui Dumnezeu?
Și
am primit următoarea explicație. Odată ce omul L-a cunoscut pe
Isus, s-a instaurat între cei doi o relație caldă de dragoste.
Focul acestei relații este pornit de Dumnezeu și întreținut de
Dumnezeu. Cel ce a cunoscut dragostea dintâi de Dumnezeu, știe că
inițiativa a fost a Lui. „Noi
Îl iubim, pentru că El ne-a iubit întâi.” (1 Ioan 4:19)
În
dragostea dintâi, omul este ca un copilaș care, ieșit din burta
mamei, se trezește direct în brațele ei. El este copleșit de
mângâierile mamei, de cuvintele ei de dragoste, de atenția ei, de
îmbrățișările și sărutările ei. Și, lucru uimitor, răspunde
în același fel și nu mai poate de bucurie de noua lui relație.
La
fel se întâmplă cu nou născutul spiritual, cu copilul lui
Dumnezeu aflat în dragostea dintâi. Relația caldă este inițiată
și întreținută de Dumnezeu, și omul răspunde. Dumnezeu îi dă
o stare de bucurie și pace prin Duhul Sfânt, îi vorbește mereu și
foarte deslușit din Sfânta Scriptură, îl înconjoară cu
bunătatea și dragostea Lui.
Dar
dragostea trebuie și ea testată. Imaginați-vă un copilaș de 2-3
anișori care se află în dormitor împreună cu mama lui și cu o
altă femeie străină, care i-a adus o mulțime de jucării.
Copilașul este fascinat de jucării, se așează pe covor și începe
să se joace cu ele. Fără să facă zgomot, mama iese tiptil din
dormitor și-l lasă pe copilaș absorbit de jucării, în prezența
femeii străine. Copilașul se joacă el ce se joacă, dar
dintr-odată ridică capul, se uită speriat în jur, după care, cu
ochii întrebători către femeia străină, începe să strige cu
glas strident și plângăcios, „Mama, mama, mama”. În zadar va
încerca străina să-l liniștească pe copilaș, în zadar îi va
arăta zecile de jucării, el nu se va liniști din plâns decât
atunci când va vedea din nou chipul mamei apărând în ușă.
Mare
bucurie va avea copilașul revăzându-și mama, și mare bucurie va
avea mama văzând dragostea copilașului pentru ea, și faptul că
nicio jucărie și niciun alt lucru de pe lumea asta n-a putut
înlocui prezența ei.
Așa
ne testează și nouă Dumnezeu dragostea și dependența noastră de
El. După ce ne-a copleșit cu dragostea Lui în dragostea dintâi,
se retrage uneori fără zgomot. Asta nu înseamnă că dragostea Lui
este mai puțin mare. Dumnezeu este dragoste (1Ioan 4:8). El nu poate
iubi mai puțin. De asemenea, nu-și retrage protecția Lui. El își
retrage doar manifestarea vizibilă exterioară a sentimentelor Lui.
Și asta ca să vadă reacția noastră.
Fii
lui Core, David și Asaf au cunoscut ce înseamnă să-și retragă
Dumnezeu mângâierile de la ei. Și priviți reacția lor.
Cum
dorește un cerb izvoarele de apă, așa Te dorește sufletul meu pe
Tine, Dumnezeule! Sufletul meu însetează după Dumnezeu, după
Dumnezeul cel Viu; când mă voi duce și mă voi arăta înaintea
lui Dumnezeu? Cu lacrimi mă hrănesc zi și noapte, când mi se zice
fără încetare: „Unde este Dumnezeul tău?” (Psalmi 42:1-3)
Dumnezeule,
Tu ești Dumnezeul meu, pe Tine Te caut! Îmi însetează sufletul
după Tine, îmi tânjește trupul după Tine, într-un pământ sec,
uscat și fără apă. (Psalmi 63:1)
În
ziua necazului meu, caut pe Domnul; noaptea, mâinile îmi stau
întinse fără curmare; sufletul meu nu vrea nicio mângâiere.
(Psalmi 77:2)
Așa
este testată și dragostea noastră. Și dacă noi nu vrem altă
plăcere decât prezența Lui5,
altă bucurie decât bucuria de a fi cu El6,
altă mângâiere decât Cuvintele Lui7,
atunci focul este întreținut, nu se stinge și nu se așterne
răceala. Și Dumnezeu își va face din nou simțite mângâierile
Lui.
Dar
dacă, lipsiți de mângâierile lui Dumnezeu, ne găsim plăcerea în
lucrurile lumii, inima se răcește față de Dumnezeu.
Este
evident că Dumnezeu încearcă apoi de mai multe ori să ne atragă
în dragostea dintâi, chiar dacă noi am fost cei care am
părăsit-o8,
dar dacă de fiecare dată nu vede nicio licărire de pocăință,
nicio umbră de regret față de ceea ce am pierdut, prăpastia se
adâncește tot mai mult și coborârea treptelor devine inevitabilă.
Mai
rămâne atunci o singură cale, calea suferinței. În dragostea Lui
de a nu ne lăsa să pierim pentru veșnicie, Dumnezeu poate aduce
suferințe mari în viețile noastre, ne poate lua sănătatea,
averea, îi poate lua pe cei dragi uneori, toate cu scopul ca noi să
rămânem numai cu El. Și atunci se va vedea dacă omul este fericit
numai cu Dumnezeu. Atunci se va vedea ce alege omul pentru veșnicie.
Dar nu mi-aș dori nici mie și nici altora să ajungă sub mâna
tare a lui Dumnezeu.
6.
De ce se răcește inima omului față de Dumnezeu?
Așadar,
răcirea față de Dumnezeu se produce pentru că inima se simte din
nou atrasă de plăcerile lumii și nu se pocăiește de lucrul
acesta.
Poporul
Israel, eliberat din Egipt de mâna puternică a Domnului, înconjurat
de dragostea și bunătatea lui Dumnezeu a găsit din nou plăcere în
chefuri (înaintea vițelului de aur), în îmbuibări (dorința de a
mânca carne), în plăcerile firii pământești (poftind pe fetele
moabiților), în dorința după faimă și putere (Core, Datan și
Abiram).
Interesant
este că uneori chiar și lucrul pentru Dumnezeu îl poate face pe om
să se răcească față de Dumnezeu. Este cazul bisericii din Efes,
despre care Duhul Sfânt spune: „Știu
faptele tale, osteneala ta și răbdarea ta, și că nu poți suferi
pe cei răi; că ai pus la încercare pe cei ce zic că sunt
apostoli, și nu sunt, și i-ai găsit mincinoși. Știu că ai
răbdare, că ai suferit din pricina Numelui Meu și că n-ai obosit.
Dar ce am împotriva ta este că ți-ai părăsit dragostea dintâi.”
(Apocalipsa 2:2-4)
7.
Începutul căderii se datorează răcirii inimii față de Dumnezeu
Când
am început acest mic studiu, nu știam unde o să ajung. Vedeam din
epistola către Romani cele trei trepte ale căderii, dar parcă mai
lipsea ceva. Întrebarea care-mi stăruia în minte era „Cum ajunge
totuși omul – care a cunoscut odată dragostea dintâi – să
devină indiferent și rece față de Dumnezeu, să nu-I mai
mulțumească, să nu mai citească Cuvântul cu pasiune și în
final să se întoarcă din nou la ceea ce vărsase?”
„Doamne,
ce-ar mai fi de spus?”, mă rugam. Și stând și cugetând,
Dumnezeu mi-a adus aminte versetul „Păzește-ți
inima mai mult decât orice, căci din ea ies izvoarele vieții.”
(Proverbe 4:23)
Dumnezeu
m-a condus astfel către esența lucrurilor, și anume faptul că
începutul căderii se produce atunci când în inima omului se
strecoară ceva sau cineva care face „concurență” lui Dumnezeu.
Recent
am aflat despre o familie care a ajuns la divorț. Ceea ce prietenii
din jurul lor remarcaseră de câteva luni, era că, deși cei doi
erau văzuți împreună la multe evenimente, și deși femeia avea o
înfățișare atrăgătoare, totuși bărbatul ei nu mai avea ochi
pentru ea. Lucrul acesta era atât de vizibil, că sărea în ochii
celorlalți. Și la mai puțin de jumătate de an s-a produs tragedia
divorțului.
În
același fel, când inima omului nu mai este întreagă a Domnului,
când alte lucruri și-au făcut loc în ea, el poate fi cu biblia în
față, poate fi în casa Domnului, poate lua Cina Domnului, dar
inima lui este în cu totul altă parte. Ceva a intrat în inima
omului și a luat locul lui Dumnezeu. Poate fi iubirea de bani, poate
fi o afacere, poate fi plăcerea puterii, poate fi o persoană de sex
opus, poate fi dragostea de sine, etc. De aceea a spus Isus: „Norodul
acesta Mă cinstește cu buzele, dar inima lui este departe de Mine.”
(Marcu 7:6)
În
biblie citim că trebuie să ne păzim ochii, trebuie să ne păzim
limba, dar mai mult decât orice trebuie să ne păzim inima9.
Împăratul
David a făcut și greșeli în viața lui. Într-o situație nu și-a
păzit ochii și a păcătuit grav față de Dumnezeu. Dar de un
lucru putem fi siguri, și anume că David L-a iubit pe Dumnezeu. De
aceea și Dumnezeu l-a numit „om
după inima Mea”. Inima
lui David era întreagă a Domnului. Numai dintr-o astfel de inimă
pot ieși asemenea cuvinte din Psalmi:
„Te
iubesc din inimă, Doamne, tăria mea! (Psalmi 18:1)
„Eu
zic Domnului: «Tu ești Domnul meu, Tu ești singura mea
fericire!»”
(Psalmi
16:2)
Când
păcatul i-a fost descoperit și a realizat cât de mult L-a
întristat pe Dumnezeu, nu l-a mai interesat altceva decât să nu-L
piardă pe Dumnezeu. „Nu
mă lepăda de la fața Ta și nu lua de la mine Duhul Tău cel
Sfânt.” (Psalmi 51:11)
David
ar fi putut spune „Doamne, poți să-mi iei totul, dar nu lua de la
mine Duhul Tău cel sfânt, prezența Ta. Nu pot trăi fără Tine.
Pot trăi fără tot ce mi-ai dat, dar nu fără Tine.”
Și
Avraam a făcut greșeli în viață, și este posibil ca afecțiunea
pentru Isaac să fi umbrit pentru o perioadă relația lui Avraam cu
Dumnezeu. Dar când Dumnezeu l-a pus la încercare, Avraam n-a șovăit
să arate cine era cel mai important în inima lui.
Apostolul
Petru avea obiceiul să-l ia gura pe dinainte. Într-o situație a
ajuns chiar să-L mustre pe Domnul Isus, iar într-o alta, de frica
suferinței, a negat că l-ar fi cunoscut vreodată. Dar când Isus
l-a întrebat dacă-L iubește, Petru nu avea dubii: „Doamne, știi
că Te iubesc.” Cu alte cuvinte, „Da, Doamne, recunosc că mă ia
gura pe dinainte, că mă cred uneori grozav, și am ajuns, de frică,
chiar să neg că Te cunosc. Da, mi-a fost frică de moarte, dar de
un lucru sunt sigur, și anume că Te iubesc. În inima mea nu este
loc pentru nimeni altcineva decât pentru Tine.”
Pentru
apostolul Pavel nu exista altceva în afară de dragostea pentru Isus
Hristos, de dorința de a-L cunoaște tot mai mult și de a-L sluji
cu toată ființa lui.
„Pentru
El am pierdut toate și le socotesc ca un gunoi, ca să câștig pe
Hristos.” (Filipeni
3:8)
„Căci
pentru mine a trăi este Hristos, și a muri este un
câștig.” (Filipeni
1:21)
„În
ce mă privește, departe de mine gândul să mă laud cu altceva
decât cu crucea Domnului nostru Isus Hristos, prin care lumea este
răstignită față de mine, și eu față de lume!” (Galateni
6:14)
Așadar,
acesta este punctul de plecare în ce privește căderea, și anume
„inima împărțită”, inima care nu mai este toată a Domnului,
deși odată a fost întreagă a Domnului și nu-i trebuia nimic
altceva decât Domnul și lucrurile Domnului. Așa cum spunea un om
al lui Dumnezeu, „Toate problemele noastre încep în momentul când
ne mai dorim și altceva în afară de Dumnezeu.”
Apoi
urmează cele trei trepte ale căderii de care am vorbit la începutul
acestui mic studiu: abandonarea închinării și mulțumirii,
abandonarea citirii și meditării la Cuvintele lui Dumnezeu și
abandonarea trăirii în sfințenie.
De
aceea, „Păzește-ți
inima mai mult decât orice, căci din ea ies izvoarele vieții.”
(Proverbe 4:23)
8.
Ce poți face dacă te-ai răcit de Dumnezeu?
Problema
este prea gravă ca să o lași nerezolvată, pentru că, așa cum am
arătat, răcirea inimii este începutul căderii. De cele mai multe
ori omul știe care sunt lucrurile care s-au infiltrat în inima lui
și l-au depărtat de Dumnezeu. Dar dacă totuși nu-ți dai seama,
cere-i lui Dumnezeu să ți le arate, după cum se ruga David:
„Cercetează-mă,
Dumnezeule, și cunoaște-mi inima! Încearcă-mă și cunoaște-mi
gândurile! Vezi dacă sunt pe o cale rea, și du-mă pe calea
veșniciei!” (Psalmi
139:23-24)
„Cercetează-mă,
Doamne, încearcă-mă, trece-mi prin cuptorul de foc rărunchii și
inima!” (Psalmi
26:2)
Petrece
timp înaintea Cuvântului lui Dumnezeu, în singurătate, și
așteaptă-te ca El să-ți vorbească. Dacă ești sincer și
dorești cu adevărat să revii la o relație vie cu Dumnezeu, El îți
va vorbi. Și când ți le va descoperi, pocăiește-te și scoate-le
din inima ta. Când Dumnezeu va vedea hotărârea ta, El Însuși va
merge înaintea ta și te va ajuta. Omoară-le înainte să te omoare
ele pentru veșnicie. Eliberează-ți inima de orice intrus care a
pătruns în ea, fie că este vorba de iubirea de bani, iubirea
lumii, curvie, pofta ochilor, invidie, neiertare, ură, iubire de
sine sau alte plăceri.
„De
aceea, omorâți mădularele voastre care sunt pe pământ: curvia,
necurăția, patima, pofta rea și lăcomia, care este o închinare
la idoli.”
(Coloseni
3:5)
9.
Final
Dragii
mei, poate mi-aș fi dorit să scriu despre treptele înaintării în
cunoașterea lui Dumnezeu, nu despre treptele căderii, dar asta este
ceea ce Dumnezeu mi-a vorbit în ultimele săptămâni. Probabil în
vederea vremurilor sfârșitului și a marii lepădări de credință
care va veni, și ale cărei începuturi deja se văd în America și
țările Europei occidentale.
Când
va începe puhoiul lepădării de credință, important este să-i
putem rezista, așa cum suntem îndemnați în cartea Apocalipsei.
„Vouă
însă tuturor celorlalți din Tiatira, care nu aveți învățătura
aceasta și n-ați cunoscut „adâncimile Satanei”, cum le numesc
ei, vă zic: „Nu pun peste voi altă greutate. Numai
țineți cu tărie ce aveți, până
voi veni!” (Apocalipsa
2:24-25)
„Fiindcă
ai păzit cuvântul răbdării Mele, te voi păzi și Eu de ceasul
încercării, care are să vină peste lumea întreagă ca să
încerce pe locuitorii pământului. Eu vin curând. Păstrează
ce ai,
ca nimeni să nu-ți ia cununa.” (Apocalipsa
3:10-11)
Dragă
frate și soră, nu te teme și nu te gândi că ești prea
neînsemnat, sau că n-ai fost la destule conferințe creștine.
Biruința nu va fi neapărat a celor cu școli teologice, ci biruința
va fi a celor a căror inimă este întreagă a Domnului, a celor
pentru care Hristos este totul. În mijlocul nebuniei generale,
aceștia vor rămâne liniștiți lângă Domnul lor și lângă
Cuvântul Lui. De la El vor aștepta ajutorul, călăuzirea,
izbăvirea, mângâierea.
Asigură-te
deci de lucrul cel mai important, că inima ta este întreagă a
Domnului și că-L iubești pe Dumnezeu cu toată inima ta, cu tot
sufletul tău, cu tot cugetul tău și cu toată puterea ta.
Asigură-te că nici tatăl tău, nici mama ta, nici copilul tău,
nici soțul tău sau soția ta, nici cariera ta, nici afacerea ta și
niciun alt lucru de pe pământul acesta nu ocupă un loc mai
important decât Dumnezeu în inima ta.
Dumnezeu
a dat totul pentru tine și nu se va mulțumi decât cu aceeași
monedă.
„Nu
este mai mare dragoste decât să-și dea cineva viața pentru
prietenii săi.” (Ioan
15:13)
„Cine
iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este
vrednic de Mine; și cine iubește pe fiu ori pe fiică mai mult
decât pe Mine nu este vrednic de Mine.” (Matei
10:37)
Un
rob al Domnului, Dan Ghimbășanu
1 Mulțumiți
lui Dumnezeu pentru toate lucrurile; căci aceasta este voia lui
Dumnezeu, în Hristos Isus, cu privire la voi. (1 Tesaloniceni
5:18)
2 Căci
oamenii vor fi iubitori de sine, iubitori de bani, lăudăroși,
trufași, hulitori, neascultători de
părinți, nemulțumitori,
fără evlavie... (2 Timotei 3:2)
Ei sunt niște cârtitori, nemulțumiți cu soarta lor; trăiesc
după poftele lor; gura le este plină de
vorbe trufașe și slăvesc
pe oameni pentru câștig. (Iuda 1:16)
3 Eu
socotesc că suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să
fie puse alături cu slava
viitoare, care are să fie descoperită
față de noi. (Romani 8:18)
4 Dacă
răbdăm, vom și împărăți împreună cu El. Dacă ne lepădăm
de El, și El Se va lepăda de noi.
(2 Timotei 2:12)
5 Pe
cine altul am eu în cer în afară de Tine? Și pe pământ nu-mi
găsesc plăcerea în nimeni decât în
Tine. (Psalmi 73:25)
6 Cât
pentru mine, fericirea mea este să mă apropii de Dumnezeu: pe
Domnul Dumnezeu Îl fac
locul meu de adăpost, ca să povestesc
toate lucrările Tale. (Psalmi 73:28)
7 Ce
dulci sunt cuvintele Tale pentru cerul gurii mele! Mai dulci decât
mierea în gura mea! (Psalmi
119:103)
8 Dar
ce am împotriva ta este că ți-ai părăsit dragostea dintâi.
(Apocalipsa 2:4)
9 Păzește-ți inima mai mult decât orice, căci din ea ies
izvoarele vieții. (Proverbe 4:23)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu